Motto:

Cesta do pekla je vroubena dobrými úmysly

pondělí 13. července 2009

Jak dlouho trvá, než se z nějakého místa stane domov?

Docela mě tahle otázka zarazila.

Přiletěla si jen tak klidně na mobil a snad ani nečekala, že bude nějak zodpovězena, možná to byl jen povzdech. Nevím, ale každopádně mě zavedla k úvahám o tom, co pro mě domov vlastně je.

Zcela určitě to není místo, které mám nyní zapsané v občance jako trvalý pobyt.

Pro malou Báru byl domov u rodičů, tam, kde jsem měla svůj pokojíček, své teritorium, hodnou mamku a taťku.
Vnímala jsem to zvlášť silně vždy po příjezdu z prázdnin, když jsem bývala na celé dva měsíce u babičky v Přelouči.
Tam jsem měla svůj druhý domov, možná ještě významnější, protože babička byla ta, kdo na mě měl v dětství největší vliv.
Babiččin dům už dávno nestojí, ale já pořád vidím každou věc v její kuchyni, pokojích, mohu tím bytem procházet a jmenovat detail po detailu, včetně všech kytek na zahradě, různých příhod, rozhovorů... Naprosto přesně cítím tu atmosféru pohody, která tam vždy panovala, i když byly starosti a ne malé.
Když potřebuji dostat do svého života nějaký řád a pořádek, vždy je základním kamenem to, "jak se to dělalo u babičky".
Přelouč už není, není dům, nejsou lidé, dnes tam neznám ani nohu.

Můj pokojíček u rodičů též už není, po mém odchodu z domu si z něj udělali skladiště pro zbytečné věci, pak se stal pro rodiče ložnicí a já tam nemám svou ani jednu věc. Mají nás tam stále rádi, ale už je to jiné.

Asi nejsilnější pocity "svého domova" mě zasáhly v mém prvním bytě po odchodu od rodičů.
Byl to byt OPRAVDU můj, kde jsem si mohla dělat úplně všechno, co jsem chtěla, zařídit si ho podle svého, hospodařit si a žít. Užívala jsem si to maximálně. Vybrala jsem si krásný nábytek, udělala extravagantní kuchyň, bylo to moje království, i když na ploše 1+1, balkon a sklep. Tam jsem ten domov cítila úplně hmatatelně.

Pak stěhování do mého dnešního bydliště, do domu manžela, kde jsem pro změnu nemohla nic. A jak mi postupně byla zastřihována křídla, byl můj pocit bezmoci nad tím, jak nemohu ovlivnit místo, kde bydlím, stále silnější.
Snad jen prvních pár let, než mi spadly klapky z očí jsem tohle místo považovala za domov. Pak jsem to dlouho nijak neřešila a cestou nejmenšího odporu zde nějak vegetila a snažila se nevnímat věci, které mi vadí. Asi to byla chyba, měla jsem možná prásknout do stolu a zařvat, ale to já neumím.
Pak se začal na svět hlásit malý Destruktorek a moje apatie s řešením situace dosáhla vrcholu, veškerou energii spotřeboval mrňousek a jen Alex se podařilo občas něco někde prosadit.
A jak se malý narodil, najednou mi došlo, že v tomhle místě ho nechci nechat vyrůstat, že musíme pryč, jedno kam, že místo, kterému budu říkat domov je ještě před námi a od té chvíle jsou k tomuhle cílu napřaženy veškeré moje úvahy a úspory, protože čas, kdy budu moci přetrhnout vazby, které mě zde drží, už se blíží.
Do té doby musíme nějak vydržet, protože mít pocit domova jen ve svém autě, není nic povznášejícího.
A tím se zároveň objevila odpověď na otázku z esemesky:
Vytvořit domov není otázka času, je to o vztazích mezi lidmi, kteří v daném místě žijí, je to o atmosféře, o lásce, o chuti žít spolu a pomáhat si, být oporou jeden druhému. Místo, kde mi vždycky někdo pofouká bolístky a já zase jemu, kde je "citově bezpečno", kde nikdo nikomu problémy nevyčítá, ale pomůže je řešit, pokud dotyčný chce.
To byly i pocity, které jsem vnímala ve svém prvním bytě, i když jsem tam bydlela sama a potom ve dvou a chvíli ve třech...
Tam to bylo a já už teď vím, že časem budu mít takové místo zase.
A je jedno kde, ale není jedno s kým.


 

56 komentářů:

  1. Moc hezky napsaný. Můj domov, tam kde se opravdu dobře vyyspím a kde můžu být bez výhrad spokojená, je u maminy na vesnici. Zmiňovat roiče v mým věku asi není moc košer, ale tam se těším. Na zahradu a na psa, jak se plácnu na sluníčko a čokla ude funět pod lavicí; všude jinde je jen \"byt\". Asi proto se každé 3 roky musím hnout a odstěhovat. Stejně jako ty věřím v něco svýho, kde to budu jen JÁ. Takže všem nám bloudivcům přeju hodně štěstí :-)

    OdpovědětVymazat
  2. i misto je mozna dulezite...Ja si myslim,ze i misto je dulezite..
    Verim na negace,treba se neco spatneho v tom dome-byte stalo a na me se to nejak prenasi.Ale jinak jsem uplne normalni :oDD
    Samozrejme,ze je dulezite s kym bydlime,sdilime pocity.Mame pocit Bezpeci-to je presne ono!!!

    OdpovědětVymazat
  3. Báro, tak to je přesné. Taky to cítím úplně stejně.
    Měla bych taky možnost bydlet \"ve zlaté kleci\", v krásném domě, v krásném místě, ale ve finále bych to nejspíš nepřežila... Úplně to co píšeš chápu, ani netušíš jak...

    Naštěstí jsem měla taky svůj první byt, těžce udržovaný na brigádách (byl státní, ale abych zvládla nájem) ke škole a přistěhoval se muž ke mně. A pak jsme ho po zážitcích z hasiči v domě hrůzy (státním) docela dobře vyměnili...

    Nátlaku na přestěhování do klícky odolávám spoustu let. Chvilkama jsem za to vyvrhel rodiny... Ale vím, že to bych se svou povahou nedala. Taky by mi bylo blbé se ozvat a taky bych neuměla prásknout do stolu, kde bych nebyla v podstatě doma... Občas ve mě myslím vidí rozvraceče rodiny, že tam bydlet nechci. Ale vím, že nesmím polevit! Tento Tvůj článek mi to zas mírně připomněl...
    No, naštěstí, ať se s mužem a dětmi vracíme odkudkoli, jezdíme domů a každý takový návrat mě nesmírně těší...

    Takže, milý bloudivče, přeji fakt kupu štěstí, ať se domov podaří... Co nejdřív, nejlépe :-)

    OdpovědětVymazat
  4. Hezký, Báro. Přeju ať se vám zadaří!!!

    OdpovědětVymazat
  5. Billy,plácnout sebou u rodičů, mít se dobře a klidně to přiznat je v pohodě, ať je ti 25 nebo 40 let. Co by za to někteří dali! A´T se přestěhuji kamkoliv,vždycky tam musí být místo i pro Alex, i když je také velká, měla by vědět, že ať se stane, co se stane, má mmožnost se vrátit, nabrat sílu a zase jít do světa :-),

    Cheo, i já mám speciální intuici, která mi na některých místech způsobuje doslova husí kůži. Hlavně poté, co jsem v sobotu viděla ten nový film Juraje Herze T.M.A. brrrr...
    Já to místo myslela spíše zeměpisně, vždyť i ty ses musela ve svém životě dost výrazně posunout z rodné hroudy.

    OdpovědětVymazat
  6. Nomi,\"domov\" je nadřazený nad \"domem\". A i já vím, že se z ničeho nic na žádný superbarák nezmůžu, ale to mi až tak nevadí. Vidíme to stejně.

    Díky zuzi, snad se to povede.

    OdpovědětVymazat
  7. Báro, slovo \"domov\" moc nemusím.. v tom původním jsem za nevděčného spratka, co místo aby zůstal doma a nechal si kecat do života od předchozí generace, se usadil kdesi daleko a v podmínkách, co nezažili ani moji praprapředci.. a přitom teprve tam se cítím opravdu doma.

    OdpovědětVymazat
  8. sabe,kdo měl \"doma\" u rodičů za svého dětství, měl štěstí, ale je hodně lidí, kteří to nezažili a pak si udělají své doma až někde jinde a jinak (pokud vůbec). Důležité je, aby neopakovali chyby svých rodičů a to u tebe naprosto nehrozí.

    OdpovědětVymazat
  9. Báro, snad víš, že vám moooc držím palce a tesim se na první zpravu o vasem tahu na branku:-) Ja uz si tímto (jak víš) prosla a ted jiz jsem \"se svým (kapitánem) ve svém (domově)\" a hlasovaci pravo tu mam veeelmi velke;-)Do hnízdečka beruška a je tu happy end:-)BTW: mega baraky vyzadují mega pristup v topení, udrzbe a uklidu, neni o co stat;-)

    OdpovědětVymazat
  10. bosorkoKuchyňopracovnoobývák a pro každého jeho trucovna to snad není mega? ;-)
    Teda pokud vás není šest... :-D

    OdpovědětVymazat
  11. :-)) Mega jsou dve az tri totozna patra, vnitrni bazen, zimni zahrada..;-)
    Zas tolik metru to není, jen se odstranily zbytecne pricky, tmave chodby, misto dveri pruhledne soupacky kde to slo, svetly nabytek a hlavne - vyhozeni temer vseho nepotrebneho.. To je pak mista:-) Ty vis, o cem mluvim, ze;-)
    Na uklid me to teda staci uplne. Taky jsem se snazila odstranit lapače prachu a překážeče provozu a luxování.. Zaklad je ale odstranení nefunkčních kusů hádejčeho..;-)

    OdpovědětVymazat
  12. Tak jsem chtěl napsat, jak to cítím já, ale já vlastně nevím. Neumím to uspokojivě definovat. Takže asi zůstanu jen mlčící většinou. :)

    OdpovědětVymazat
  13. taky jsem o ten pocit přišla s domem mých prarodičů a teď se snažím znovu a sama, ale nějak to zatím není to pravé ořechové... asi mi tady chybí ten obrovský ořech, který stínil celý dům :D

    OdpovědětVymazat
  14. Já myslím, že \"domov\" si musí společně vytvořit lidé, kteří jej budou obývat a měli by se tam tedy cítit \"jako doma\". Začínat někde a v něčem, kde už doma někdo byl, může být trochu problém.
    Pro mne to ale zároveň znamená soukromí, tedy třeba místo,kde si můžu lelkovat kdy chci, postel v které můžu zůstat ležet kdy chci a jak dlouho chci, a tak všelijak podobně:-)

    OdpovědětVymazat
  15. Mikine,chápu to správně, že je nutné mít kuchyňojídelnoobývák, ložnici, každý svou trucovnu, a pro každé děťátko pokojík? No, tak to nějaká osmipokoják lehce spraví :-)))))

    Bosorko, o \"zbytečných krámech\" jsem přemýšlela též, jak bude chvilka, tak to nějak sepíšu.

    Bohdane, zrovna s tebou se mi spojila slova jednoho známého, že nejvíce doma je v přírodě, v nějaké \"svojí\" lokalitě na Šumavě. Tomu docela rozumím. Kdyby se mě někdo zeptal, kde si myslím, že je Bohdan doma, řeknu, že na Muráni ;-)

    OdpovědětVymazat
  16. sedmi,jste na začátku, časem může být vše podle tvých představ! Ořechy rostou rychle...

    Mod, bydlet \"po někom\" jsem si zažila právě v tom domě, co jsem teď. Je to docela chucpe, doufám, že to bylo poprvé a naposledy.
    Soukromí je důležité a také to, že když si jednou za čas vyhlásím pyžamkový den, že nebudu černá ovce a že budu pochopena nebo snad dokonce s chutí následována. A když zas někdo vyhlásí generální úklid, že všichni nezdrhnou, protože co dělá jeden člověk 3 hodiny, to dělají 3 lidé hodinu.

    OdpovědětVymazat
  17. Taky mě ještě napadlo, že domov, je pro mne místo, kam si můžu přinést co chci, a nikdo se mě neptá proč a kde jsem to vzala, místo, kde si můžu na paramety pokládat stovky kamenů, suchých listů, žaludů nebo bukvic a nikdo mi je nevyhodí, no však Ty víš co myslím:-)

    OdpovědětVymazat
  18. Kdysi jsem kdesi četl větu: \"Doma, to není NĚKDE, ale NĚKDO...\" Moc jsem tomu nerozuměl. Ale už rozumím.

    OdpovědětVymazat
  19. Mod,tohle je pro mě chození po ostří nože, protože ani já jsem nebránila nikomu,aby si domů nosil co chce a teď utíkám ze smeťáku. Takže jednu bukvici, tři suché lístečky a žaludy až na přesrok :-))

    Teo, kurnik, já k tomu potřebuji celý článek, a ty mi to tady řekneš dvěma slovy, to je dobře užitý minimalismus ;-)

    OdpovědětVymazat
  20. Mod[14]Tve pozadavky na svobodny domov ale nelze uskutečnit,bohuzel ani u vylucneho vlastnictví dane nemovitosti atd., kdyz kolem litaji male deti:-) Veskera svoboda co-chcáren a kdy-chcáren (nejen kolem postelí) pak padá. Uz se tesim, az opet nabyde platnosti ;-)

    OdpovědětVymazat
  21. bosorkoale mě kolem toho všeho lítají 3 malé děti, už 3 roky a předtím 2, už skoro 5 let:-)

    Báro, až se přesunu do garsonky, budu žaludy odpočítávat:-))

    OdpovědětVymazat
  22. Bárojá kolem sebe ale smeťáky nevytvářím, mám schopnost nejméně 2x do roka vytvořit velkou hromadu, tu už neprobírat a vyfaustovat to:-), na druhé straně Filip bojuje o každou papírovou krabičku, která někde leží 10 let, protože ji nutně potřebuje!

    OdpovědětVymazat
  23. ModTak to teda nechapu, jak to delas;-) Ja dal spat nedokazu, kdyz se po me plazí jedinné hladové dítě s mnoha urputnymi požadavky..Nekdy se pokousi me \"česat\" kartacem na pradlo, nekdy na me zaparkovat svuj kocarek..No, ale tvari se u toho Beruska tak andelsky, ze proste vstanu a jdu plnit její přání..

    OdpovědětVymazat
  24. bosorkono to je jednoduché, my se prostě střídáme :-))

    OdpovědětVymazat
  25. My taky, ale dopoledne neni s kym:-)

    OdpovědětVymazat
  26. Báro,díky za milý článek, výstižný, jak to Ty umíš. Nepsalas ho náhodou kvůli mně? ;-) :-D Docela sednul... Zrovna teď usilovně pracuji, jak to jen chabé síly dovolí, na přeměně domu v domov. Poněkud vyčerpávající... Leč v sobotu jedu do Plzně servat se na Oválu a pak DOVOLENÁ! Chodsko už čeká! :-)

    OdpovědětVymazat
  27. Vojto,aha:-) tak pekny den! A at ti vyjde kondice!

    OdpovědětVymazat
  28. Báro, zrovna dnes jsem přemýšlela nad tím, jestli mám někde nějaké kořeny. A domov s tím tak nějak souvisí. Souhlasím se všemi, kteří tvrdí, že domov jsou lidé. Já jako domov vnímám náš malý dvoupokojový byt, kde jsem bydlela jako dítě. Vždycky si u toho vybavím maminku, bráchu, ségru (tátu ne, ten byl pořád v práci) a dýchne na mě taková zvlášní atmosféra. Za posledních 15 let jsem se stěhovala pětkrát a až teď ve svém pátém bydlišti cítím to, co popisuješ, když píšeš o svém prvním bydlišti po odchodu od rodičů.

    OdpovědětVymazat
  29. Já jsem se cítila doma vždycky všude, kde jsem bydlela,protože jsem tam byla:-)))

    OdpovědětVymazat
  30. Nevěděl jsem,jak to napsat, ale Mo [32] to vystihla přesně.
    Takhle to cítím.
    Je ovšem fajn, že k tomu mám ty správné spolubydlící ,-)

    OdpovědětVymazat
  31. Mod,/23/to ovšem nesmíš žít s někým, jehož hlavní životní zákon zní:\"Když se něco vyhodí, nedělá se víc škody než užitku.\"

    Vojto, vím, jak to teď máš, tak jsem raději zticha, abych tě nezdržovala, ale po víkendu, jak se vrátíš s poháry a věnci, tak pokecáme, mám zajímavé novinky.

    Aries, 5x se stěhovat, to je masakr. Já se vlastně nikdy klasicky nestěhovala. Vždy to bylo tak plíživě po taškách v delším časovém úseku, tak se to dalo.
    Důležité je, že teď jsi konečně DOMA! Mně to bude ještě chvíli trvat.

    Mod, skvělá hláška! :-)))))

    Gombo, vyvolali jste mi s Mo vzpomínku, jak jsem kdysi v pravěku bydlela na ubytovně v Třebíči a jak jsem tam každou noc zoufale probrečela a pak jsem ve volných chvílích chodila po ulicích s hezkými domky a snila si svůj sen o domově...naštěstí tohle období netrvalo dlouho.

    OdpovědětVymazat
  32. Sem to spočtla, já se stěhovala zatím 7x:-)

    Báro, no trochu už mě znáš, a jak jsem už taky řekla opakovaně, já můžu žít s někým,kdo nic nevyhazuje, ale ne s někým,kdo mě jakkoli omezuje, a nemám to tak až teď, měla sem to tak vždycky:-)

    OdpovědětVymazat
  33. Nikdy jsem se nestěhoval. Přiznám se, byly okamžiky, kdy jsem se za to i styděl :-)

    OdpovědětVymazat
  34. Jak vás čtu, zamyslela jsem se, kolikrát jsem se stěhovala - za celý život 10x. A nejhůř bylo před 7 lety - během 1,5 roku jsem se tehdy stěhovala 5x, z toho 3x v jiném stavu a 2x s dítětem.. no vůbec mi to nechybí.

    OdpovědětVymazat
  35. Jo, to má hlavu a patu. Na místě možná taky záleží, ale to \"s kým\" je důležitější... nejhorší, když je vakuum. Vakuum umělé nebo přirozené, to je jedno. prostě neřešení. Setrvávání v zemi nikoho... no o tom by byl klidně i článek:)

    OdpovědětVymazat
  36. Báro,s věnci to nebude tak žhavý, zvlášť pokud bude furt takhle lejt! To se může lehce stát, že závod bude odvolán. :-(
    Novinky na mě klidně vybal už teď, sem všecek napiatý! Krom toho, po \"vítězství\" hnedle prchám mimo dosah civilisačních výdobytků, jako mail apod.
    P.S.: Já se také nikdy nestěhoval. Tedy, jednou vlastně jo, ale to mi bylo pět...

    OdpovědětVymazat
  37. Jelikož co nevidět......budeme s nastávající něco takovýho řešit taky, tak vydrž a já ti posléze přispěju do ankety;-)

    OdpovědětVymazat
  38. Stěhoval jsem se v životě snad desetkrát, než jsem velkou oklikou zakotvil znovu v rodném domě. Ale jestli v něm zůstanu, to je ve hvězdách. Nicméně stěhování po těch zkušenostech nenávidím. A tvrdě vyškolen, snažím se od té doby majetek udržovat v rozsahu dvou igelitek. :)

    OdpovědětVymazat
  39. GRATULACE!:-)převeliká:-))

    OdpovědětVymazat
  40. stehovala jsem se mockrat jak nad tim premyslim je to fakt na samostatny clanek. TAky jsem se stehovala s malym deckem na rukou a pak s deckem a obrovskym brichem. a pak s dvemi malymi detmi, pak se tremi detmi a pak jen s jednim deckem. par veci jsem tahala vsude sebou. oblibeny svetr, deti, partnera a pozdeji jeden konkretni kus nabytku. Stary stul od tchyne.
    stehovani znamenalo v mem zivote pokazde dulezity predel. Zmenilo se prostredi, zivotni styl, pratele, zamestnani ale to \"trvale\" zustavalo furt. stul, deti, partner.

    OdpovědětVymazat
  41. vlastne jsem si uvedomila, ze kdyz jsem se stehovala naposledy tak jsem sebou vzala jen nejmladsiho syna. ti ostatni pouze prichazeji a zase odchazeji. ani tenstul jsem nevzala.
    a pocit domova se dostavil! konecne :o))

    OdpovědětVymazat
  42. Taky ode mě mrňousovi vše nejlepší a ať máte krásný nejen tento den :-) co traktor - dostal?

    OdpovědětVymazat
  43. Mod /35/,pokud vidím, že něco někam směřuje, tak se klidně i omezit nechám, ale tohle přežívání je směřování do nikam a toho součástí já nebudu, ani nechci.

    Jirko*,rodiče bydlí 50 let na jednom fleku, ale to je dvousečná zbraň, oni ještě za svůj život téměř nic nevyhodili!!! Nemáš to podobně? :-)

    Sabe, teď už jsi snad zakotvila...i když, život je nevyzpytatelný!

    OdpovědětVymazat
  44. Kamio,to neřešení to je mor, ale někdy, alespoň na čas, nejde jinak. I když znám lidi, kteří jsou tak či jinak v pasti (třeba ekonomické) a pak žijí ve vakuu, protože jim nic jiného nezbývá nebo to řešit neumí.

    Vojto, to se to nestěhuje, když si někdo bydlí pod tak krásnou borovicí :-))))

    Galahade, ať máte s nastávají šťastnou ruku při volbě bydlení, moc vám to přeju!!!

    Bohdane, víš co teď dělám? Přebírám věci a lékárnickou váhou vážím vše, co si hodlám nechat a co poletí na sběrný dvůr. Ale je to těžké, z toho bude určitě též nějaká přímá reportáž zde na blogu :-)

    OdpovědětVymazat
  45. Mod, díkyza gratulaci, slavili jsme trochu minulý týden, kdy měla Alex též narozeniny a teď budeme pokračovat, nás je doma Raků jako psů.

    ratko, já protože se stěhováním nemám žádné zkušenosti, z toho mám docela hrůzu, ale vidím tady, že je to asi přežitelné.

    Sabe, díky za blahopřání, traktory má zatím dva malé, ten velký možná příjde příští rok, pokud bude kam ho dát :-).

    OdpovědětVymazat
  46. ad.48 - já zapomněla.. tož zas pojezdí na našem, jak dojedete :-)

    OdpovědětVymazat
  47. Báro,pod borovicí? To zní skoro jako \"pod mostem\"! :-D Jinak gratulace k dvouletce! ;-)

    OdpovědětVymazat
  48. Sabe,to rozhodně pojezdíme!

    Vojto, tak já to napíšu lépe: v domě pod krásnou borovicí. Dobrý?
    Pod mostem budu nejspíš brzy já.

    OdpovědětVymazat
  49. Já se stěhovala celkem 11x, hlavně ještě v době dětství s našimi. Vyvolalo to ve mně pocit, že nepatřím nikam. Až teď, jsem stabilně už 35 let na jednom místě, a s podivem se ráda vracím do místa mého rodiště, na moje první bydlení. Ale i dlouhá doba v jednom hnízdě neznamená vytvoření si vztahu k místu, když, jak přesně říkáš, není vztah k lidem, se kterými jej obýváš. Nastala doba, že jsem chtěla naprosto vše opustit, i to společně vybudované hnízdo, ale hlavně z něj vylétnout. Pryč, bez ničeho, ale hlavně nebýt zavislá na majetku, protože to znamenalo nebýt závislá na nikom. Svět ale dělá překvapení ve formě \" Deus ex machine\" Nastal zlom, vznikla situace, kterou by nikdo předtím neočekával, a já musela i změnit svá naplánovaná předsevzetí. Dlouho to trvalo, dalších 15 let, nežli jsem se rozhodla své hnízdo přeměnit a udělat právě tak jak píšeš, bydlením, kam se ráda vracím. I přes odpor, i přes nechuť jiných mi nějak pomoci jsem to udělala. A jsem tomu ráda, protože už teď vím, že byl asi nevyšší čas, a že bych se k tomu už v budoucnu nikdy neodhodlala. Vše, co jenom trochu šlo, muselo pryč. Pryč ze stereotypu života, který se u nás zabydlel více, nežli bylo zdrávo. Nezměnila jsem nakonec budovu, ale vše co bylo uvnitř. Sama, a sama jsem se jak rohodla, tak i udělala. A mám hrozně dobrý pocit, žiju si těď svým životem, dokázala jsem to, a nežiju věcmi, kterými mi neříkaly pane. Moc ti přeji, aby se ti tvé rozhodnutí také podařilo.

    OdpovědětVymazat
  50. Elizo,děkuji za tenhle komentář, to rozhodnutí bylo nejtěží, teď jen to pomalu po etapách naplňovat.

    OdpovědětVymazat
  51. Já sice ještě rok, či dva, budu splácet stavební spoření ( úvěr co jsem si na to vzala, a musela jsem sama vše proinvestovat), celkem asi 300 tisíc, ale už to bude brzy splaceno, a já si užívám. Nešlo všechno změnit, pak už byl protiodpor silný, ale dva pokoje, velká chodba,celé příslušenství, zasklená veranda jsou podle mně, a to stálo za to. Není pouze kuchyň a jeho pokoj, ale to se dá i přežít.

    OdpovědětVymazat
  52. Elizo,ještě tak před 4 roky jsem chtěla udělat totéž, měla jsem na to nachystané i \"zdroje krytí\", ale na tom domě mi nepatří ani cihla, tak jsem si pak řekla, že tudy cesta nevede, odpor byl též silný a další hřebík do vztahu byl úspěšně zaražen.

    OdpovědětVymazat
  53. Ano Baro,kdyz se rozhodnes, pak uz je cesta jasnejsi. Cim hur se okoli chova, tim snazsi to rozhodnuti pak je. Takze nam vlastne tim pomuzou zmenit svuj zivot k lepsimu.. Pepo (a jiní): dik;-)uzije si to :-)

    OdpovědětVymazat