Motto:

Cesta do pekla je vroubena dobrými úmysly

čtvrtek 30. listopadu 2006

Klasika nebo digiťák?

Rvačka technologií u nás doma.

Začnu od pravěku, aby bylo jasno.

S mým manželem jsme se seznámili, když mi přišel jako vyhlášený kutil na doporučení opravit televizi. Každý normální opravář by po úspěšně zdolané výměně elektronky schrábl prachy a odešel do propadliště dějin, ale ne tak můj muž. On si totiž strašně rád povídá. A jak tak šla řeč, zabrousili jsme i na fotografování. On nadšený fotograf  najednou stojí v bytě u slečny, která má ve svém jednopokojáči kvalitně vybavenou fotokomoru a japonský foták.
Šok.
Na jeho tehdejší otázku veleudivenou otázku nezapomenu:"Vy máte koníčka focení?"
Asi to na vesnici v té době chodilo jinak, že ho to tak překvapilo, skutečností zůstává, že jsme se tak zapovídali o vývojkách, expozicích a filtrech a objektivech, že odešel až druhý den ráno.....

Po svatbě jsme sloučili naše dvě fotokomory,  já začínala s focením později, tak moje vybavení bylo modernější, on měl zase víc zkušeností a já se ráda něčemu přiučila, prostě idylka na zemi.

Jenže jsme každý z jiného těsta.

Já jsem spíš taková akční, on teoretik. V praxi to vypadá tak, že on mluví a já konám. A to byl ten základní kámen úrazu při výběru foťáku. Manžel vyrostl s německou Praktikou a výměnnými objektivy, já měla ten japonský automat Chinon.
Zatíco on vytvářel fotku už od pohledu přes hledáček, já to musela začít řešit až v temné komoře.

Roky to tak fungovalo a pak přišla  digitální technika.

Jak dál?

Tuhle otázku si jistě kladla spousta lidí a nějak ji vyřešila, my s tím zápasíme dodnes.
Stará Praktika byla v roce 2002 vyměněna za Minoltu Dimage 505, což je zase stará dobrá analogová zrcadlovka a výplod úvah mého muže.
Do digitálu on nepůjde!
Jistě, co bych čekala od člověka, který považuje počítač za divnou věc, které je třeba se zdaleka vyhnout.

V tom samém roce nás překvapil náš děda, který nám daroval bez předchozí porady to nejlepší, co v té době mohl koupit a na co měl - digitální zrcadlovku Minoltu Dimage 5 (5,1Mpx) za šílených 40 tisíc slevněnou z ještě šílenějších 65ti tisíc. Z dnešního pohledu je to síla, tehdy nikomu ani nepřišlo na mysl, aby naříkal na elektronický hledáček, tak jako dnes.
Oba fotoaparáty ležely ve svých vypolstrovaných superbrašnách, spolu s dalšími objektivy a přídavným bleskem a polarizačními filtry a jednou za čas se vytáhly a slavnostně se udělala nějaká ta fotka, ale musel na to být čas  a muselo se na to myslet.

To mi vadilo.
Nejzajímavější věci se dějí jindy, než když mám zrovna na rameni tu velkou brašnu a v ní drahou a zranitelnou  zrcadlovku.
Tehdy mě napadla ta kacířská myšlenka, se kterou jsem si pak pohrávala asi rok a výsledkem byl malinký kompakťáček Sony T5 (5,1Mpx) zvaný fotící kreditka. 
Moji kabelku (jakoukoliv) nikdy neopouští, díky velké výdrži baterky je stále k dispozici a zodpovědně mohu prohlásit, že za ten více než rok, co ho mám, vznikly bezvadné momentky, zachycující chvíle, které by jinak upadly v zapomění.

Pokud jde o umění, je manžel vybaven, na amatéra, docela slušně a párkrát za rok si udělá čas a vyfotí si, co je mu milé, ale pokud jde o život v jeho dokumentární podobě, Soňáček to vyhrál na celé čáře a té koupě nelituji.
Nejsem žádný estét, jsem "fotogracující matka" a jedinou drobnost , kterou bych mohla svému mrňouskovi vytknout je ta, že je příliš lehoučký a proto při focení z ruky je nemožné použít zoom.
Bez optického stabilizátoru, který má až Sony T9, by obraz neudržel ani profesionální hráč pokru.

Nevadí, mám bezvadný stativ, jen ten drobeček na velkém profesionálním stativu vypadá víc než směšně.

Že to by byl ten důvod, proč jsem ještě nevyfotila nikoho zamračeného? 

12 komentářů:

  1. Já upřednostňuji oboje - mám analog i digi. I když více se používá ten digi. A toho mrňouse Ti závidím ...

    OdpovědětVymazat
  2. Gombo,řekla bych, že obojí má své využití. Kdybych měla zvolit jen jeden foťák a žádný jiný, tak to by bylo hodně těžké ... ale vyhrál by to mrňous.

    OdpovědětVymazat
  3. U nás to je totéž, jen v digitální podobě. Teda nikdo není a nebyl fotokutil, ale taky máme půlkilového macka který dělá dost pěkné fotky, a pak lehký kompakt, který sice nedělá tak pěkné fotky, ale fotí 10x rychleji a je podstatně lehčí. A při ruce.

    OdpovědětVymazat
  4. Wu,možná popudím fotofily, pro mě je nejdůležitější vlastnost foťáku aby byl, jak píšeš: PŘI RUCE!

    OdpovědětVymazat
  5. Bárojá mám fotoaparát co se do něj dává film i nějaký digitální canon s kterým mám každou fotku roztřesenou a nikdo nechápe proč, neumím je odtamtud vyndat ani nikam nandat a nic z toho vo vyfotím nikdy nikdo nevidí, protože ty filmy pro změnu zas nenechávám vyvolávat:-)))

    OdpovědětVymazat
  6. Mod, počkej ten úžas, až se to jednou vyvolá. Moc dobře to znám! :)))

    OdpovědětVymazat
  7. Vyřešil jsem to jednoduše. Za maturitu jsem dostal od tety profifotografky zrcadlovku od Nikonu. Tu mám v té velké brašně, která leží v pokoji, a jest vytažena jen když je nahlášená velká akce, kde nemůže rodinný (jeden asi ze dvaceti v našem klanu ;-)) fotograf chybět. A pak mám kanón. Teda, Canon. 2 Mpx, sračka, slabý baterky, ve tmě hov..uby vyfotí... No a ten nosim všude jinde. Na fotky, na které se zapomíná, tak aby se připomenuly :-).

    OdpovědětVymazat
  8. Vážení, vidím, že jsem ze svým Canonem A510 a upřímným amatérským nadšením zabloudil na tuto stránku vyloženě omylem :-)

    OdpovědětVymazat
  9. A teď profík. Chvíli mi trvalo, než jsem našel ke značce Sony, co k tomu. Tak 4,1 mega Cyber-shot /což vůbec nevím, zda k tomu patří/. Vejde se do kapsy, práskám s tím, kdo četl všechny moje příspěvky, tak viděl přes 200 fotek. Žel žádného ptáčka s tím nevyfotím. Tak se nakloním nad knížku s obrázky a už vám je servíruji. Stativ nevlastním, ten by mi do kapsy nevešel. Taky moje fotky nic moc na umělecký dojem, ale jsou zdarma a hned na netu.

    OdpovědětVymazat
  10. Báro...já...pracovala jsem jako fotograf-reprograf. I můj syn dělal fotografickou školu, než začal na FAMU s kamerou.No a nepamatuju si, kdy jsem udělala nějakou svou poslední fotografii.Teď tady je mi to skoro líto.

    OdpovědětVymazat
  11. sunfreedom - tetička je skvělá, ach, proč nemám tetičku? Ale kecám, já dostala za maturiu právě toho Chinona :)Šnečku - právě naopak, ten smysl článku je v tom, že důležitější je zachytit okamžik, než doma leštit objektivy, tak, jak se to u nás občas stává. A Tvoje fotky na netu svědčí o tom, že je všechno OK. Tak jako u butea.buteo, tak jak to děláš, vidíš sám, co lidí k Tobě chodí, tak se to asi líbí, ne? Mně teda určitě!

    OdpovědětVymazat
  12. Mirko,všechno se dá napravit! Taky bych tu chtěla mít víc obrázků než mám, ale s tou mojí autocenzurou ...! :))

    OdpovědětVymazat