Motto:

Cesta do pekla je vroubena dobrými úmysly

pondělí 6. října 2008

Jak ušetřit peněženku

Dobrá pneumatika si na sebe sama vydělá.

V dubnu 2007 jsem to nějak nezvládla a místo pneumatik jsem si pořídila noťas a v létě toho roku jsem pak měla spíše na starosti kolečka od kočárku než galusky na autě. Období od října do března 2008  jsem přežila na zimních gumách a tak se stalo, že jsem najela dalších 30 tisíc kilometrů a stále na těch původních, značně již sjetých ubožačkách.

Při jubilejním devadesátém tisícím kilometru jsem se rozhodla tento nebezpečný stav věci změnit a zadala jsem spřátelenému majiteli servisu své skromné požadavky (nedrahé a dobré gumy), aby mou plechovku do něčeho přezul. Neměla jsem čas řešit detaily (CHYBA), on dodal, já zaplatila a myslela jsem, že mám na nějaký rok pokoj.
Divné věci se začaly dít během krátké doby. Je pár tras, které mám notoricky zajeté, které se opravdu dají jezdit se zavázanýma očima.
Bezpečně vím, že vjedu rychlostí A do své vesničky střediskové, u hřbitova vyhodím rychlost a samospádem dojedu až domů před vrata garáže. Nebo, že vjedu do vesničky jiné, rychlostí B, jen sundám nohu z plynu a pohodlně dojedu až ke stopce, kdy už to jen dobrzdím. Jenže s novými gumami mi tyhle osvědčené postupy vůbec nefungovaly. Dokonce i při zvýšení rychlosti A, až do pokutovatelných hodnot, jsem dojela stěží k hospodě. Někomu by to možná stačilo, ale já musím znovu zařadit a plýtvat draze zakoupenými pohonnými hmotami na dojetí domů.
Co to má znamenat?!
Začala jsem pátrat a světe div se. Zjistila jsem, že se u pneumatik uvádí i jeden ukazatel, který značí valivý odpor a je to hodnota téměř asi utajovaná, protože z několika dotázaných pneuservisů, jen v jednom věděli, o čem mluvím.
A přitom pneumatiky ovlivňují až jednu pětinu celkové spotřeby!
Do pátrání o tom, jak to vlastně je, mi přišel do ruky časpis AutoTIP (17/2008) a tam si dali práci se srovnáním plášťů světových značek a podrobným vysvětlením.
Problém je, že valivý odpor se nedá zmenšovat donekonečna, aniž by se tím nezhoršovala přilnavost na mokré vozovce.
V redakci AutoTIPu se jezdilo, měřilo, zkoušelo a výsledky byly zajímavé. Dokonce některé gumy, označené jako "Fuel saver" přispěly k větší spotřebě než jejich obyčejné sériové sestry.
Dle srovnávacího testu se nejlepšími ukázaly být tyto značky:

Michelin Energy Saver 1810 Kč (doporučeno redakcí - špičkový výrobek s nejnižší spotřebou a nejvyšší bezpečností)
Fulda EcoControl 1220 Kč
Continental EcoContact 1320 Kč
Firestone Firehawk TZ200 1270 Kč

Na mokré vozovce a při akvaplaningu se chovaly standardně a spotřeba paliva s nimi byla menší až o 0,2-0,3 litru na 100 km.

Já momentálně už nic nenadělám, ten hnůj, o mám na kolech musím alespoň trochu ojezdit, než ho hodím na smeťák. Ale pokud by to tady pomohlo alespoň jednomu, budu ráda.
Ptejte se na valivý odpor, vyplatí se to! 

39 komentářů:

  1. Ty bláho,to je super, že jsem sem zabrousila, budu potřebovat taky zimní gumy a jsem čistě neschopný technický antitalent, takže taková rada je vždy dobrá!!! Děkuji!:o)) A ať se Vám aspoň někam ty vaše dovalí:o)...

    OdpovědětVymazat
  2. Co člověk dneska nemá všechno vědět, aby ho někdo neokoulel, to snad ani není možné! dneska by si ani multimyslitel da Vinci neškrtl. RWE by od něj vybrala dvojnásobnou zálohu a \"kámoš\" by mu nasadil nejdříve energy saving gumy a pak třeba i parohy. To jsme to dopracovali. Ale já jsem na to vyzrál, stejně jako loni budu jezdit na letních;-) (Doufám, že idioti tady nebudou zkoušet tu novou značku se sněhovou vločkou).A propos, je potřeba sepsat petici proti přítomnosti sněhu do 700 m.n.m.!

    OdpovědětVymazat
  3. Já bych byl vůči těmhle redakčním testům docela opatrnej. Často jsou za tím obchodní zájmy producentů testovaných výrobků. Třeba v elektronice... tam si firma zaplatí pochvalnou zákaznickou recenzi a naopak hanlivou vůči konkurenci. Obecně platí neopírat se pouze o jediný zdroj informací. Mohou být zkreslené a \"přihnuté\"...

    OdpovědětVymazat
  4. tazinko,tak teď nevím, zda se to týká i zimních gum, tak daleko jsem to nezkoumala, neb tam je zase nejdůležitější dobá přilnavost ke klouzavému povrchu. Kamio, nápad dobrý, ale komupak budeš tu petici adresovat? A vůbec, co je to tu za \"jetřebismus\"?

    OdpovědětVymazat
  5. Teo,takováhle politika se nedá vyloučit. Udělám to tedy opačně. Až půjdu dolů, do garáže, podívám se, co ty zhovadilé pneumatiky mají na sobě napsáno a napíšu: Tenhle humus značky .... si nekupujte, bo nikam nedojedete!

    OdpovědětVymazat
  6. BároJmenuji Tě testovacím jezdcem Spolku pro ochranu zákazníků. Tak

    OdpovědětVymazat
  7. Bároa na co, že si to vlastně stěžuješ, krom toho, že dojedeš na neutrál jen k hospodě?:o))) Víš ty holka, že jezdit bez zařazené rychlosti je děsně nebezpečné? taky to dělám:o))

    OdpovědětVymazat
  8. A je to pneumatikami?Nezvýšila se Tvoje hospodská přitažlivost?

    OdpovědětVymazat
  9. Ty jo,zas jedna věc, kterou zcela neemancipovaně a s chutí nechám na chlapovi ;-)

    OdpovědětVymazat
  10. No nevím, ptát se obtloustlého prodavače na valivý odpor mi nepřijde moc taktní :-)

    OdpovědětVymazat
  11. Rowdy,ani když řešiš valivý odpor u čtyřtaktu?

    OdpovědětVymazat
  12. Mod,stěžuji si na to, že se mi zvedla spotřeba phm, aniž by se změnilo něco jiného, než ty blbé gumy. A daleko nebezpečnější je jezdit s vytaženým klíčkem od zapalování :-).Gombo, jestli mi chceš naznačit, zda se třeba nezvýšil i můj valivý odpor, tak to bych tě musela vyzvat k čestnému souboji na neutrálním místě za ranního kuropění. To bych si totiž nemohla nechat líbit :-)).Magrátko, kdybych nechala péči o vůz svému chlapovi, tak teď tlačím žebřiňák.Rowdy, ani to dál nedomýšlím... ha, ha!

    OdpovědětVymazat
  13. Báro, takže:a) o TVÉM valivém odporu nebyla řeč, čili souboj se nekoná (alespoň ne z tohoto důvodu ,-)b) za ranního kuropění bys mne stejně nikam nedostala, možná tak navečer :o)c) myslel jsem, jestli spíš u té hospody podvědomě nepřibrzdíš ,-)d) a kdyby se (hypoteticky!!!) zvýšil Tvůj valivý odpor, možná by se Ti to rozjelo tak, že bys zastvila v té garáži s vraty na předním skle :)))

    OdpovědětVymazat
  14. Gombo,všechny body obhajoby byly uznány a než brzy ráno se navzájem zastřelit, bude lépe navečer se něčeho dobrého napít.

    OdpovědětVymazat
  15. MOjew první auto bylo Žíko 1300, no to mělo valivý efekt, hlavně couvačka z kopce, pokud nebylo v kufru pár pytlů s pískem:o)), ale jinak to bylo skvělé auto, jednou jsem s ním jela i ralye na Valašsku:o)

    OdpovědětVymazat
  16. Ježyš, píšu jak prase :-( Takže \" Moje první auto bylo Žígo....\" :o)

    OdpovědětVymazat
  17. Mod,v tak nekřesťanskou hodinu se překlep vloudí jako nic. Když jsem měla posledního žigulíka, tak v zimě byl stále v kufru pytel se ztvrdlým cementem. Jinak bych na sněhu nevyjela z domu :-)). Ten zadní náhon, to bylo něco!

    OdpovědětVymazat
  18. Baru, teda, tohle téma mě přiznávám moc nebere, nebylo by zase něco o krajkovým prádle????

    OdpovědětVymazat
  19. Přesně úkol mně zadanej a ještě nespněnejA kolik tedy ten valiodpor má být nejlepší??

    OdpovědětVymazat
  20. hele jsem to pochopila tak ze davas prednost usporenejm par korunam pred bezpecnosti, to asi jsem to pochopila spatne ? ;)Ono by nebylo divu, tyhle veci mi moc nerikaj. Kazdopadne souhlasim s tebou ze neni nadto bejt informovanej a ze co si neudelas/nesezenes/nezjistis sam to nemas, to je bohuzel smutny fakt. Ale zase fakt na kterym se da stavet a kdyz tohle prijmes nic uz te neprekvapi/nevytoci. LOL

    OdpovědětVymazat
  21. zuzi,fakt jsem se snažila o něco krajkového, ale nepovedlo se to :-).Dnešní spot je též silně nekrajkový.Elizo, ono je u toho slovní označení jako \"feul saver\" a snad v papírech pro prodejce je nějaký koeficient, ale to nemám ověřené, to mi řekl jen majitel pneuservisu po telefonu.spoon, asi jsem to napsala neobratně. Má to být tak, že nepřilnavost se nemůže kvůli bezpečnosti hnát do extrému, ale jsou hodnoty, kdy je guma naprosto bezpečná i na mokru, ale valivý odpor nemá velký. Určitě nikdy bych neměnila pár peněz za bezpečnost. Docela jsem si také užila, když jsem vybírala bezpečnou a pohodlnou autosedačku. Já vím, že se nemůže všechno moc prožívat, ale jsou věci, které mi přijdpu jako hodně důležité. Ta autosedačka tedy rozhodně.

    OdpovědětVymazat
  22. já taky jezdím na neutrál, ale jak píše Modona, je to nebezpečné ;), a navíc to palivo stejně nešetří, ba naopak :)ale jinak každopádně díky za článe o valivém odporu, je to hodnota, kterou by měl člověk sledovat.

    OdpovědětVymazat
  23. Mod., DewberryChtěl jsem se vás zeptat proč je jízda na neutrál nebezpečná, já to provádím poměrně často (samozřejmě ne, když jedu do kopce, že:). No a proto jsem se trochu porozhlédl po netu, abych se neptal na nějakou hloupost. A víte, co jsem našel? Jmenuje se to \"Autoškolské mýty\" na stránkách jedné z brněnských autoškol. Ani nechápu, proč by měla být na neutrál větší spotřeba, když je v tu chvíli motor v nejnižších možných (volnoběžných) otáčkách?!http://jdem.cz/ae6e5

    OdpovědětVymazat
  24. Kamio,co vím já, tak když je motor na volnoběh, tak brzdy s posilovačem jsou po delší době (třeba z kopce) nebrzdící, protože posilovač je živen otáčkami od motoru. Spotřeba je menší, ale úplná nula je, když máš zařazenou rychlost a nemáš nohu na plynu. A teď se jdu podívat na ten odkaz, co vědí chytré hlavy.

    OdpovědětVymazat
  25. Bára má myslím s tím posilovačem pravdu... na motorce neutrál z kopce hodit nesmíš a jinak.... zkusím se zeptat svého kováře. Kovář proto, že mi při jarním přezutí dal jakési kola na dojetí, mrkl na mě a řekl: když bude mokro, tak nebrzdi, jo?! a nedávno jsem jednu pneumatiku oddělala, tak teď mám na každém kole asi cosi jiného... těším se na zimu:)

    OdpovědětVymazat
  26. čagijá jsem to v životě neslyšel a přeci nemůžou konstruovat auta tak, že po půlkilometru jízdy na neutrál by to nebrzdilo, ne? U motorek nevím jak to je, ale zdá se mi to divné. Joo, při vypnutém motoru nefachči samozřejmě posilovač, ale to není ten případ... zeptej se svého kováře a pak dej echo:)

    OdpovědětVymazat
  27. Ono je to kapánek složitější a bylo by to na delší povídání. Ten posilovač samozřejmě hraje také svou roli, ale hlavně je to doporučení z dřívějších dob, kdy se mohlo stát, že pokud se vozík poněkud více rozjel z kopce, s největší pravděpodobností se tam ten kvalt už nepodařilo narvat. Má to co do činění se synchronizací, což tu asi nemá cenu rozebírat. Nemluvě o tom, že kdyby motor chcípnul, tak je to v riti úplně a zařazení nepomohou ani kletby ani modlitby. Slabší brzdy (posléze spálené) už dokonaly svoje. V dnešní době, kdy převodovky jsou zcela blbuvzdorné, jde narvat za jízdy jednička třeba ze čtyřky. (Také se tím ztrácí přirozená selekce druhu a za volant usedá kdejaké pako, které tam nemá co pohledávat.)Tedy, u své sierry vyřazuji také a třeba od nás z \"hor\" barrandovských sjíždím do centra \"eko\", ale u populara bych si to nikdy nelajsnul.Jedno ze starých chauffeurských pravidel dí, že \"s kopce se má jeti na takový rychlostní stupeň, na jaký bychom týž kopec jeli vzhůru.\"Ad motorky - bych řekl, že tu asi není žádný bajker, což? ;-) Jak byste chtěli u motorky dostat neutrál třeba z pětky? Ono to má jaksi postupné řazení pákou. Takže při pokusu v trapu skopat kvalty dolů až na neutrál by se děly pozoruhodné přírodní úkazy! :-D

    OdpovědětVymazat
  28. Vojto,tak to bylo super. Jsem rád, že tady někoho takového máme, kdo tomu rozumí více, než já. To jsou asi skoro všichni:) No a motorkáře... taky máme. Určitě tady sběhne, letím za ním pro radu:)

    OdpovědětVymazat
  29. hele, takže kovář říkal, že na neutrál je to prostě víc nebezpečné... může se stát, že chytneš smyk a jak asi přidáš plyn, aby ses z něj dostal, že? Je to o těch reakcích. Navíc to prý v dnešním provozu není vůbec efektivní jezdit na neutrál a když ubereš plyn, tak máš na zařazenou rychlost 0.0 a na neutrál 0.1 atd. No a na motorce dávám teda neutrál jen při zastavení a to ho ještě musím pohledat mezi jedničkou a dvojkou, fakt nevím, kdo by to tam s kopce házel. Jinak kovář vyprávěl, že kdysi se dokonce vypínal motor a kolik bylo mrtvých, když se jim zamkl volant! Pro mě je to trochu scifi, já jsem naučená pořád řadit, navíc je to zábava, jen v Pekově vychechlaném autě jsem se jaksi rozjížděla na trojku:(

    OdpovědětVymazat
  30. Já na ten neutrál dojíždím pár metrů ke křižovatce a domů to mám lehce z kopečka a nehrozí mi tam žádná krizová situace, ani přílišné brždění.Čagi, nejhorší je to opravdu s kovářem v domě, to ta kobyla je obvykle hodně chatrná.Kamio, uvidíme, zda se chytí biker, měli by si s Vojtou co povídat, vždyť jsou to oba DUCATISTI!Vojto, díky za vysvětlení! Mimo jiné mě zaujalo, že máš Sieru. To znamená, že jsi vlastníkem 1/3 Kaipana! :-D

    OdpovědětVymazat
  31. Báro,on má trochu jinou duknu než já! Moje by se do té jeho vešla 4x! :-DÁááno, cosi, co kdysi bylo Sierra 1,6 vlastním a pro moje potřeby to naprosto vyhovuje. V Kaipanu bude uřčo dvojka stříkačka - a vůbec, moc bych ty dva vozíky nesrovnával.Jojo, rychlé přidání plynu v krizovce se zařazeným neutrálem je taky moc prima. Znám... Ale s tou spotřebou bych si dovolil nesouhlasit. U mého žravého vozu je ta úspora sakra znát!Mrtvé se zamčeným volantem bych celkem považoval za motoristickou latinu. Připomínám, že volant se zamyká až po vytažení klíčku, nikoliv při vypnutí motoru.

    OdpovědětVymazat
  32. Vojto,Kaipan 47 byl ze Sierry skoro celý. Teď tenhle silnější má sice motor Audi/Octavia 1,8 turbo, ale nápravy zase ze staré dobré Sierry.Osvěty není nikdy dost. Dovolila bych si doporučit toto http://nextright.blog.auto.cz...el/ a vzít pěkně lekci po lekci. Ne, Vojto, tobě, ale určitě by se adepti našli.

    OdpovědětVymazat
  33. Neutrál a spotřebaPokud jde o \"nejnižší možnou spotřebu\", tak vězte, že některé (nevím procento, nikdy jsem po tom nepátral) moderní řídící jednotky při brždění motorem (jízda z kopce při uvolněném plynu a zařazeném rychlostním stupni) dělají to, že zcela vypnou přísun paliva do motoru - čímž dosahují maximálního brzdného účinku. Na volnoběh motor oproti tomu nějakou (i když minimální) spotřebu má. Tohle \"šetření\" se nechalo praktikovat u karburátorových motorů, kde šel benzín pořád (proto někteří vykukvé právě zhasínali motor klíčkem). Na motorce sem neutrál z kopce nikdy nedával, protože to nemá smysl - stačí, když se zařazenou šestkou nechám volnoběh, a nemusím dělat už vůbec nic. Pak an přidání stačí jen zase otočit :)

    OdpovědětVymazat
  34. Charlie,tak nějak jsem to s tou spotřebou myslela v [25], ale tys to napsal srozumitelněji, dík. No, s motorkmi je to jasné. Šestka na motorce...ach :-)

    OdpovědětVymazat
  35. Báro,blinkr??? To mi připomíná, jak jsem jel onehdá za jednou blondýnou a ta furt blikala. Vlevo, vpravo... a nikdy nikam nezahnula. Bylo mi to divný, ale po pár kilometrech jsem pochopil.Ona dávala blinkr do každý zatáčky. Prostě, když otočit volantem, tak jedině s blinkrem. Safety first! :-DNo jooo, elektronika, to pak asi jo. Moje obzory však končí u dvoukomorového karburátoru! ;-)U motorky dávat neutrál je samozřejmě nesmysl, ale já chtěl jen naznačit, že i technicky by to bylo poněkud obtížně proveditelné.

    OdpovědětVymazat
  36. Mno,k Vojtovi není prakticky co dodat. Snad jedině že u postupné moto převodovky se neutrál nepoužívá za jízdy, technicky to je skoro nemožné, píšu skoro protože mě se to i na superdokonalé Yamaze R1 podařilo :-)))Spadl mi tam tzv. falešný neutrál mezi čtyřkou a pětkou a to chrastění koleček a cinkání řadicích vidličekk mi asi už nikdy z mozku nezmizí. Zajímavé je že pokud si před obloukem nějakým omylem kopnete neutrál (u motorky zpravidla mezi jedna a dvě) tak se jízdní vlastností při brzdění změní natolik (zmizí brzdný moment motoru) že toho najednou máte plný brejle, aspoň já teda jo.

    OdpovědětVymazat
  37. Vojto,u té autoškoly jsem, se opravdu zasmála. Jsou tam chytré věci, čtivě podané, story o blinkru nevyjímajíc.Jímá mne zoufalství, když se něco přihodí u motoru, který je celý pod plasty a nic si tam člověk sám neudělá. To není jako klíňák od Una, co se dá vyměnit na parkovišti u obchoďáku, bože, a jakou dobu jsem žhavila šroubovákem! :-) Motoneználku, tahle nepřítomnost brzdného účinku motoru mě jednou pěkně vypekla u dvoutaktního Wartburgu. Půjčené auto, já netušíč, jakou záludnost v sobě skrývá, málem jsme skončili v poli.

    OdpovědětVymazat
  38. Jasně...dvojka stříkačka, dukna, řadící vidlička. konečně vím, jak se museli někteří cítit, když jsem vpálil do komentu Calabiho-Yaouvu varietu;-)Mno, co jsem si, anžto laik z toho všeho vzal je, že nemám vytahovat klíčky ze zapalování při jízdě a nesmím jako ta blondýnečka blikat do každé zatáčky:-D Tak v tym přypadku je všecko v olrajtu, bo tak už jezdim od autoškoly! A příští týden se na školeníčku dozvím, co nového zase vymysleli naši plodní zákonodárci do zákona o provozu na pozemních komunikacích. Objížděje cyglistu, už blikám a už jsem si zvykl, že neblikám při vjezdu na kruháč. Teď abych z těch dalších změn třebas neblinknul:)

    OdpovědětVymazat