Motto:

Cesta do pekla je vroubena dobrými úmysly

sobota 10. února 2007

LOTUS SEVEN

srdeční záležitost


V Čechách je mezi svými příznivci láskyplně nazývan "sevínek". Už jsem se o něm okrajově zmínila při psaní o Kaipanovi.
Colin Chapman uvedl první sportovní vůz na trh v roce 1957. Přišel s geniálním nápadem prodávat jakési stavebnice aut, čímž obešel britské daňové zákony a dostal cenu hluboko pod úroveň konkurence. Vedlejším efektem bylo, že automobiloví nadšenci si sestavování patřičně užili.
Tak se zrodil Lotus Seven.
Na silnicích se objevilo něco, co bylo nejvíc podobné čtyřkolovému motocyklu, bylo to velmi živé, řídilo se to jako motokára a řízení přinášelo úžasnou zábavu.
Nikdo se netrápil tím, že je vůz pohodlný asi tak jako dřevěná kára, jízda je hladká asi jako v tramvaji a střecha se natahuje složitěji než u stanu. Seven jel pekelně rychle a to bylo hlavní.
Všechny rané Seveny opouštěly továrnu s nenalakovanou hliníkovou karosérií, aby si ji kupci mohli natřít barvou vybranou podle vlastního vkusu.
Pak následovala řada pokusů tento vynález zkultivovat, až se z něj v roce 1970 stala plážová buggy s velmi ladnými tvary v Sérii IV, po níž se jen zaprášilo. Pod Colinem Chapmanen se Lotus vyráběl do roku 1973.

$$OBR192644$$

Série I se začala vyrábět nejprve s motorem Ford o objemu 1172 ccm. Časem přišla o něco výkonější, vyladěná verze, i když s menším obsahem - Coventry Climax o objemu 1098 ccm. Postupně se v jednotlivých modelech vystřídalo 7 různých čtyřválců Ford o obsahu 948 ccm - 1598 ccm, montovaly se však i dvouvačkové motory přímo od Lotusu.
Maximální rychlost se pohybovala od 122 do 187 km/hod. 
V závodech do vrchu a ve sprintech byl jen velmi těžko k překonání, ovšem za cenu naprosté absence komfortu.
Vůz neměl dveře, jen mírně snížené boční díly, v místech , kde bylo možno nastoupit, a když se náhodou podařilo natáhnout střechu, ukázalo se, že už není možné se z vozu dostat. Šlo o vůz, který byl vysloveně nebezpečný. Ale jen velmi málo vozů v celé historii automobilismu bylo tak velmi milováno svými majiteli. 

$$OBR192658$$ 


Za technické údaje díky Quentinu Willsonovi, respektovanému automobilovému expertovi, autorovi mnoha knih o sportovních vozech, které umí nenapodobitelným způsobem popsat. Už jen proto, že sám s těmito auty žije v tom nejužším kontaktu.
Kromě toho, že je i televizní komentátor a novinář, vlastní obchod, kterým prošly stovky vozů, kupuje, prodává a sám je opravuje.

Doteď se mi nepodařilo dostat se k Lotusu Seven ani jako k modelu. V naší domácí stáji je tento druh divokých aut zastoupen ZATÍM dvěma trochu staršími exempláři: 

Buggatti  59 - r.v.1934  (1:16)

$$OBR192645$$

BMW 328 - r.v. 1937  (1:18)

$$OBR192647$$

42 komentářů:

  1. Některá auta prostě přilnou k srdci, svými majiteli jsou také milováni například Trabanti čili BMV - bakelitová motorová vozidla. Ty tlumiče na tom L7 - to je k nevíře. Nicméně - pro mě naprosto nevhodný vůz. Hned by se tam naneslo...

    OdpovědětVymazat
  2. Kamio,a taky by ti tam mohl nějaký soused plivnout! Ale jinak chápu velmi milovníky Trabantů. Jejich srazy nemají chybu! V roce 1990 jsme byli v bavorsku se Žigulem patnáctistovkou, kdysi chloubou a jedna paní se nás tam v mrňavé vesničce ptala:\"Vy jste z Československa? A to je ten Trabant?\" Nemohli jsme z ní týden a ona z nás asi taky.

    OdpovědětVymazat
  3. nadherne,v roce 1994 jsem se lotusem vezla ve svycarsku. pravda, neni nejpohodlnejsi, ale ten zazitek...

    OdpovědětVymazat
  4. Báro,měli jste jí říct: \"Ne, tohle je Kaipan.\", mělo by to asi stejný účinek:))

    OdpovědětVymazat
  5. Báro, fakt klasika.Jenom musím poznamenat, že jsi mne inspirovala k předvedení několika kousků z naší domácí \"stáje\". Jen co bude trochu času na pořádné fotografování.

    OdpovědětVymazat
  6. Pajo,oželela bych deset stejků za pár kilometrů jízdy!!! :))Kamio, v té době snad ještě Kaipánek nebyl na světě, ale paní slovo Žiguli také v životě neslyšela. Tak to vyjde nastejno.Gombo, to se moc ráda podívám. Já si ještě ráda kupuju ty veliké americké obludy ze 60. a 70.let samozřejmě 1:18 (např. poslední kousek Cadilac Eldorado)

    OdpovědětVymazat
  7. Bároukázala jsem \"Tvá\" auta svému muži a on říkal, že mám kliku, že tohle ho zrovna nebere:-)))))

    OdpovědětVymazat
  8. Hlasuju pro Buggatku......sice se mě na to nikdo neptal, ale Étore (nebo jak se píše..chuligán jeden italskej) to taky uměl...;-)Ale Báro - kvituji Tvé nadšení pro anglické sprotovní vozy... což takhle dát si třeba... Aston Martin DB5 nebo Bentley GT Continental?

    OdpovědětVymazat
  9. Mod,asi je to opravdu štěstí... muži to totiž mají jinak. U nás, když se objeví větší suma peněz, tak muž nemá žádné zábrany splnit si svůj sen. U mě ty zábrany fungují a místo snu pořídím něco přízemního, nenápaditého a pitomě prakického. Třeba novou dlažbu :(((

    OdpovědětVymazat
  10. Galahade,shodoui okolností i tenhle model Buggatti je jediný \"skládaný\" za stavebnice a tudíž \"nejprožitější\" :)S Astonem Martinem bych se nebála jít ještě víc do minulosti, kdy třeba DB3S už měl řadový šestiválec skoro třílitr a 240 koní!!! To byl pan Bentley ještě technickým ředitelem Lagondy a dělal pro Aston Martin motory :)

    OdpovědětVymazat
  11. Báro......taky Astonům motory neřvou, ale zpívaj;-)

    OdpovědětVymazat
  12. Báromožná bychom se měly zamyslet nad svými koníčky:-), já přemýšlím, že začnu investovat do diamantů:-)))

    OdpovědětVymazat
  13. Galahade,dokonce znám i takové šílence, kteří v dabovaném filmu poznají, když u nějakého auta je zvuk motoru z něčeho jiného!!! Tak na to teda nikdy mít nebudu :)Mod, to bych udělala velikou radost svému zlatníkovi, pořád do mě vyrypuje, kdy si nakoupím nějaké \"brilouše\"aby on sám měl na divoká auta :))

    OdpovědětVymazat
  14. Báro,tomu se říká \"absolutní motorový sluch\" ;-) Taky to nemam... ale jeden motor přeci jen poznám... má 12 válců, 27 litrů objem a 1500 koní výkon... Ten je skutečně nezaměnitelnej!!! Schválně, esi víš, kterej to je?

    OdpovědětVymazat
  15. Galahade,tak to by mohl být nějaký letecký vidlicový dvanáctiválec...?

    OdpovědětVymazat
  16. Je...:-)...vyráběla ho firma Rolls-Royce pod firemním označením PV12... později dostal obchodní jméno Merlin...

    OdpovědětVymazat
  17. Na tank to mělo moc koní :)))))

    OdpovědětVymazat
  18. A mimochodem,Merlin, kouzelník krále Artuše.... a jsme tam zas :))

    OdpovědětVymazat
  19. Bárojá nemyslela u zlatníka v šmukách, sem myslela na aukcích:-)

    OdpovědětVymazat
  20. Mod,já to napsala blbě. On dělá i soudního znalce a k těm věcem se dostává právě PŘED těmi aukcemi!

    OdpovědětVymazat
  21. Báro,na tank jo... ale na pohádkovýho draka to bylo akorát;-)

    OdpovědětVymazat
  22. Galahade,máš bezkonkurenční prvenství v tom, jak jít na draka tankem :)))))Inu moderní doba, kdy i udatní rytíři chodí do mekáče, na bowling a na draka tankem...

    OdpovědětVymazat
  23. Báro......do meka nechodim, na bowlingu jsem byl jednou. a pokud jde o tank a pohádkový draky... radši bych si vyšláp s pohádkovym drakem na tank...Mimochodem... ten pohádkovej drak... anglicky se tohle řviřátko řekne SPITFIRE...

    OdpovědětVymazat
  24. Galahade,a co potom krásná princezna? Koho si vezme za muže, když přijdete s drakem oba jako vítězové?A mimochodem, mě angličtina s tímhle vždycky dostane. Má jedno slovo a to se dá přeložit deseti výrazy! :)

    OdpovědětVymazat
  25. Báro...a myslíš, že rytíř, kterej místo koně sedlá draka, by se princezně nelíbil? Jako Drákula to neni, ale...;-) Angličtina je skvělej jazyk. Když pominu takový ty jazykovědný laskominy (který stejně nikdo normální nepoužívá), je to jazyk až nemožně jednoduchej...Ale to výrazivo - použít tentýž výraz pro sýkoru a cecek - to dovede jenom Angličan...

    OdpovědětVymazat
  26. Galahade,pokud bude sedlat princ draka a ne opačně, tak to bude v pořádku. To může jít Drákula zpátky do hrobu!A to jsem ani nevzpomněla na ty přenesené výrazy, těch je ještě jednou tolik!

    OdpovědětVymazat
  27. Báro...je-li vše v pořádku, jsem klidný;-)O výrazivu přeneseném mi nemluv... anebo radši joooo! :-)))

    OdpovědětVymazat
  28. Galahade,radši nééé ;)

    OdpovědětVymazat
  29. Bárooooo......nenech se prosit...:-)

    OdpovědětVymazat
  30. No, nevydoluješza mě ani ň! Já jsem slušné děvče!

    OdpovědětVymazat
  31. Báro,já Ti to samozřejmě vjéřym...ale přeci nenecháš mě - chlapce naivního, důvěřivého a nezkušeného - napospas záludnostem šmírbůchu jazyka anglického...???

    OdpovědětVymazat
  32. Galahade,klidně sadisticky nechám!!!

    OdpovědětVymazat
  33. Báro......jsi nadšený a talentovaný sadista amatér nebos někde dostala školu??? :-)

    OdpovědětVymazat
  34. Galahade,rozhodně amatérka s fantazií a nadšením!

    OdpovědětVymazat
  35. Hmmm...tak to je špatný...:-(

    OdpovědětVymazat
  36. Galahade,co je na tom špatného? :-O

    OdpovědětVymazat
  37. Báro,na tom je špatný to, že budu já - naivní a důvěřivý klučina - vydán napospas šmírbůchu jazyka anglického...

    OdpovědětVymazat
  38. Galahade,tak pokud budeš vydán napospas jenom tomuhle, tak o tebe strach opravdu nemám :)))

    OdpovědětVymazat
  39. Báro,doufám tedy, že důvěru ve mne vloženou nezklameš ;-)

    OdpovědětVymazat
  40. NedheraNedhera fakt http://www.autoin.cz/

    OdpovědětVymazat
  41. nejlespi verze je s motorem Cosworth

    OdpovědětVymazat
  42. neco jako toto http://i1.ebayimg.com/06/m/000/7c/2b/fa81_27.JPG

    OdpovědětVymazat