Zatímco někde se řeší světodějné záležitosti, já se zase vyrypuji v hovadinách, ale to už asi lepší nebude.
Není to tak dlouho, co jsem zjistila, že potřebuji nové gumy na auto a dopadlo to úplně jinak. Jenže opravdu mi to nedá, jezdit celou sezónu na galuskách, už jen proto, že nás čeká za pár dní cesta na Mille Miglia a s tímhle bych neprojela ani přes rakouské hranice.
Naplňovací pokladnička se mezitím zase naplnila a tak jsem si hned zrána udělala okružní jízdu po pneuservisech.
Je docela legrace slyšet během hodiny několik naprosto protichůdných názorů na kvalitu jednotlivých značek pneumatik od lidí, které bych v tomto oboru neváhala nazvat přinejmenším zkušenými.
Jednu věc však mleli všichni stejně."Nechte si ty gumy naplnit dusíkem, stojí to jen 20 Kč a je to daleko lepší!"
Po nasbíraní všech těchto dojmů jsem dospěla k názoru, že to ještě týden nechám uzrát, ale podívám se jak je to s tím dusíkem.
A ejhle!
Dozvěděla jsem se, že mít v pneumatikách dusík je fakt super!
Dále jsem si vygooglila, že velcí výrobci se mohou přetrhnout v nabídce generátorů dusíku pro pneuservisy, zrovna tak jako prodejci tlakových lahví s tímto plynem.
Dokážou ho dodat až v 97% čistotě.
A teď přichází to, co nechápu.
V normálním vzduchu tady všude okolo je uváděno až 79% dusíku. Někdo mi naplní pneu směsí, kde toho dusíku bude o směšných 18% více...
Poznám já při jízdě kvalitu a skvělé vlastnosti těch 18ti % navíc nebo ze mě zase někdo dělá vola, aby mi vytáhl z kapsy pro nic za nic stovku?
skvělý postřeh. Neboj, hloupí lidé platí za mnohem horší chujoviny ještě více peněz.
OdpovědětVymazatpokud nemáš sporťák, tak je to blbost
OdpovědětVymazatBárojá to beru nefyzicky tak, že je moc hezké, že mám pneumatiky naplněné něčím jiným než je to běžné a k tomu mám na ventilcích i jiné čepičky (teda mívala jsem), ale co se stane, když lehce píchnu a opravím si to sama tou samolepící pěnou, což já běžně dělám a pak to budu muset dofouknout u kterékoliv pumpy tím čím nafukujou všichni? Co na to to kolo? co na to ostatní 3 kola? co na to ta odlišná čepička?:-)))))
OdpovědětVymazatSnad pomohu,když napíšu tohle: Plnění dusíkem (nedejbože čistým) je hloupost od začátku do konce a mi můžeš věřit;) 1. Přestože je v pneumatice tlak vyšší, než atmosférický (hladinu moře neřeším), při nárazech se vždy část z oné divuplné náplně vytratí do okolí.2. Molekuly dusíku jsou prý větší, takže nedochází k přílišnému stlačování náplně na nerovnostech. Houby: Vzduch má 79% molekul dusíku a dalších 23% je kyslík, který má v jádře o jeden p+ a jeden neutron víc, stručně řečeno, kyslíková molekula je \"větší\"3. Na funkci pneumatiky má vliv hlavně VNĚJŠÍ plášť (který je ve styku s vozovkou), který je vystaven působení atmosféry a všech vlivů venku. Pokud ta guma zteří venku na plášti, můžeš to vyhodit dusík-nedusík uvnitř.4. Inertní, tedy netečný se jmenuje plyn, který nereaguje s ničím ostatním. Dusík s atomovým číslem 7 ale není v tabulce úplně vpravo, takže kdyby to plnili neonem, mohli by to vykřikovat do světa, takhle je to jen blábol (když použiju v poslední době politicky oblíbené slovo)Nedávno byl o tom pořad na ČRo1 a tam to bylo jednoznačné. Normální smrtelník při běžném provozu potřebuje 1. správnou směs pneu, 2. správně nahuštění pneu (vzduch postačuje) a za 3. správný vzorek. To je vše... Uff:))
OdpovědětVymazatJá jsem tomu nevěřil tak nějak intuitivně a byl jsem líný si otom něco zjišťovat. Jsem rád, že [4] to vysvětlil v celé šířce, díky a pěkný víkend.
OdpovědětVymazat:)))Samozřejmě, že 79% + 23% je celkem 102%, já to procento kyslíku střelil od pasu zpaměti, v tom odkazu v článku je složení vzduchu přesně (hmotnostně i objemově), což jsem lehounce smíchal dokupy, ale jinak to platí:)))
OdpovědětVymazatJsem na tom podobně jako Mikin, takže asi tak :-)
OdpovědětVymazatNázor odborníka:Nejlepší je DUSÍK !(ptali jsme se majitele firmy \"Pneuservis Gejza Dusík\")
OdpovědětVymazatNesouhlas! Nejlepší je Hliník! Ale ten je jen v Humpolci... a jezděte tak daleko do servisu.Jinak dusík jsme tam měli loni taky a je to šumafuk. Stejné věci mne napadaly jako Mod, když to muž domů přivez, k čemu ho zase ukecala (my máme paní pneumaservisovou), ale nějak jsme nepíchli. Nicméně mi přišlo, že dofouknout už by to před zimní výměnou potřebovalo, takže nějaká supertěsnost se nekoná. Jo to dusík při výrobě vína, to je jiná...
OdpovědětVymazatJá mám jinou zkušenost.Majitel pneuservisu, kam jsem léta jezdil, mi tvrdil, že:a) se nejedná o dusík, ale o směs inertních plynůb) je to plněno z tlakové lahve, proto je plyn v pneu bez prachu, případně olejových kapének (prach a olej se do pneu mohou dostat z kompresoru při huštění), to je to, co může způsobit při přehřátí roztržení pneumatikyc) směs má těsnící schopnosti, proto se nemusí tlak v pneu tak často kontrolovat.Mohu ještě podotknout, že jiný servisák tvrdil, že to má smysl jen pro závoďáky a náklaďáky.Fakt je ten, že měl-li jsem plněny pneumatiky výše uvedenou směsí, půl roku jsem na ně nemusel sahat. Při plnění vzduchem ano - před každou delší cestou.Služební auto je na kolech se vzduchem, nekontroluji rovněž, dělají to za mne jiní ,-)
OdpovědětVymazatGombo,zeptej se pana majitele, ať Ti vysvětlí, co je to to slovo \"inertní\":)) Případně ze kterých plynů je ta slavná směs složena... (poradím kombinace: N/CO2 - N/etylen - Ar/CO2 - Ar/O - Ar/CO2/02, ty jsou běžně na trhu, ale ani jedna taková není čistě inertní).Neumím si představit, že by nějaký prach nebo olejové kapénky způsobily roztržení pneumatiky... jakým mechanismem by se na tom roztržení mohly podílet? Vypadá to jako hoax v reálu... :)))
OdpovědětVymazatPřesně tak! Dusík má význam pro formule a náklaďáky a to hlavně z důvodů požární bezpečnosti.Kromě toho, Gombo, ještě jsem neviděl, že by u osobního auta došlo k \"roztržení\" pneumatiky (na rozdíl od kamionů, kde je to běžné).
OdpovědětVymazatTS - to víš, korunka ke korunce a pak jeden nemá na kafe :-)Mod, čepičky z toho budou dočista hotové, asi tak jako to nevyvážené kolo potom.Mikine, až zas budeš líný něco udělat, tak hoď hlášku a my ti to zjistíme ;-))Kamio, díky za vyčerpávající rozbor situace, tušila jsem, že nezklameš.
OdpovědětVymazat@Teo,řekni Gejzovi, že to má marné. Já už jiný kompresor kupovat nebudu. Nejlepší je Orlík!Gombo, na čí pneumatiky saháš před každou další cestou?Kamio [11], já bych chtěla chodit po těch pneuservisech s Tebou, to by byla výživná reportáž!
OdpovědětVymazatBáro,PŘÍSAHÁM ŽE NIKDY NEZKLAMU!! :))(S tím nadpisem ani nešlo nic jiného udělat, než napsat seminárku, že Mod.?! :)))
OdpovědětVymazatInertní... ono závisí na úhlu pohledu: chemická inertnost je vlastnost relativní. Samozřejmě plyny He-Xe se tak zpravidla nazývají, ale ve skutečnosti u xenonu je známa řada sloučenin (a nejsou to úplné kuriozity...) Daleko přesnější je pro tuhle skupinu název anglický (noble gases), který ale nemá přesný překlad... Co se inertnosti dusíku týká: ten plyn se vyskytuje jako molekula N2, která je mimořádně stabilní a hned tak ji něco nerozhodí, takže se dusík skutečně používá jako inertní atmosféra (a i se tomu tak říká :) místo dražšího argonu. CO2 je v mnoha ohledech taky vlastně inertní (svařování...), ačkoli je to docela reaktivní plyn... Abych jen netraktátoval: 1) neovládám mechaniku stlačených plynů, takže si netroufnu posoudit vlastnosti (výhody...) s tím spojené. Lišit od vzduchu se ale můžou.2)přítomnost kyslíku pod tlakem a za zvýšené teploty rozhodně polymerům (tedy i gumě) neprospívá - většina materiálů pomalu křehne a ztrácí pružnost. Zde si troufnu říct, že na tomhle něco je - ale jak moc to ovlivní celkovou kvalitu jízdy a výdrž pneumatiky... nevím3) [10] poznámku o prachu a oleji považuji za zcela namístě - takové nečistoty mohou napáchat ledacos.PS.: malé exemplum k těm pouhým 20 % O2 ve vzduchu: zkuste si místo litru vody vypít litr 20% alkoholu.. rozdíl poznáte zaručeně; kuslík a dusík jsou si z chemického hlediska mnohem méně podobné než voda a líh... :)))
OdpovědětVymazatPotvrzuji to co píše Kamio, též jsem slyšela pořad v radiu. Taky tam říkali, že to teď prodejci propagují protože si na to pořídili vybavení a potřebují ho teď nějak využít
OdpovědětVymazatzcr,na tebe jsem čekal a nezklamals:) Máš jistě v mnohém chemickou pravdu, ale tady jde spíše o fyziku a vlastnost té gumy při tření vylivém případně smykovém a tu bych posuzoval zvenku, při styku s vozovkou. Kornatění gumy prostě nezabráníš:) Za 4 roky máš z gumy kámen ať tam rveš argon, xenon, dusík nebo oxid uhličitý...
OdpovědětVymazatKamio [11 ]a Johnny [12]Omlouvám se, že jsem to dostatečně nezvýraznil, ale nikde jsem nenapsal, že bych tomu věřil. Skoro jste mě rozčílili :)Napsal jsem, co říkali pneu-servis-mani. Inertní plyny a úlohu prachu a oleje vysvětlil [16] zcr (děkuji za spolupráci). Ve vhodném poměru se vzduchem/kyslíkem bouchne skoro cokoli (mouka, známější je uhelný prach).Tak, teď můžu jít klidně spinkat!
OdpovědětVymazatBáro [14]před další delší cestou nikomu nesahám na pneumatiky. Sahám na úplně jiné věci, ale to do téhle odborné debaty nepatří, anžto Zn není inertní a už vůbec ne plyn ...
OdpovědětVymazatKamio [19]Ty jezdíš na jedněch gum ... ech ... pneumatikách 4 roky? Mně vydrží letní i zimní tak 1-2 sezóny!
OdpovědětVymazatGombo,tak ještě že jsme tě nerozčílili:)) Já nikde nepsal, že tomu věříš, jen ať se pana majitele pneuservisu zeptáš, zda to on ví, co je to to slovo \"inertní\", když to tak propaguje..:) No a pak mu předej vytištěnou tuhle diskusi a sleduj, za jak dlouho se traktát od zcr objeví obšlehnutý (skoro) sakumprásk v jejich reklamě na inertní směsi (můj asi neotiskne...:)
OdpovědětVymazatKamio,nezeptám, už tam nejezdím. Firma nechává svá autíčka obsluhovat jinde a tam tuhle inertní službu nevedou.
OdpovědětVymazatjejej, zapomněla jsem na sestru fyziku ;) s tou jsem si taky nikdy nerozumněla...
OdpovědětVymazatježiši o čem to tu mluvíte? chemie teda nebyla nikdy moje silná stránka, to přiznávám :)
OdpovědětVymazatTakže - když to všechno shrnu, tak si vystačím s klasickým vzduchem, závoďáku nemaje.Ale Kaipánek dostane dusík, protože je divoké auto. Ať udělám radost těm servis-manů-pneu, co investovali do blbosti zvané generátor dusíku.
OdpovědětVymazatBáro,obyč dusík z generátoru NE, to by se Gejza [8] urazil. Nech kaipánka nahustit plynem z tlakové láhve, jeden z obchodních názvů je \"Secure Pneu\".BTW: Prodávám jiné komodity, takže z provize mne podezírat nemusíš ,-)
OdpovědětVymazatGombo,tedy dobrá, dám na tvá slova, ostatně také to mám raději z láhve...
OdpovědětVymazatJsem ukázněný uživatelCo mi nařizuje výrobce, plním a nefilozofuji. Pokud jen doporučuje, tak už špekuliji. Kardiologové mi nedoporučují bůček, tak ho jím. Zakázali mi požívat tvrdý alkohol, tak je tabu. Když jsme pořídili první bezdušové, ptal jsem se, zda musím plyn. Ne, ale je to lepší. Nic, vzduch. Německý zeť s tím dělem jezdí tam přes 200 a má plyn, no koment. A tak
OdpovědětVymazat...Gomba, Kamio, zcr - pánové, mohu smělý dotaz? Co je vaším oborem?
OdpovědětVymazatGino,pánové nechť se zabývají čím chtějí, ale jaký je tvůj názor? Fakt by mě to zajímalo, máš k tomu určitě také co říct, že jo?
OdpovědětVymazatGino,já mám těch oborů více, pokud mám počítat ty \"akreditované\", tak jsou dva (naprosto odlišné) a nějaká fyzika je jedním z nich. Stačí tak?
OdpovědětVymazatBáro,ta moje fyzika s tímto moc společného nemá i když něco by se našlo :o) Ale v podstatě bych ti stopro neposkytl tak vyborné odpovědi, jako mnou zmínění pánové. Proto jsem se o ně zajímal.Kamio: neber to jako nějaké výzvědy, šlo čistě o seriozní zájem, jelikož jsem byl (nejen) tvou odpovědí překvapen (z hlediska odbornosti).
OdpovědětVymazatGino,na tebe se spolehlivě obrátím, až budu potřebovat rozmlátit nějaký ten atom :-))
OdpovědětVymazatBáro,no jistě... atom :o) Jinak se můžeš samosebou obracet i v jiných záležitostech :o) Já si to zatím netroufám, jelikož nevím, v jaké situaci jsi nyní... ale budeš-li mít chuť - písni mail.
OdpovědětVymazatnic se neděje... jenom zkouším avatar :)
OdpovědětVymazatTeo,hezkej, jako živej ;-))
OdpovědětVymazat