Motto:

Cesta do pekla je vroubena dobrými úmysly

čtvrtek 3. prosince 2009

Velká story o praní,

stále se učím.

Jsme všichni nemocní.
My velké se z toho už docela dostáváme, nejvíc do toho zahučel malý Destruktor.
Teď jsem ho odnesla z kuchyně zase trochu odpočívat. Cestou do ložnice mohutně hulákal: "Zápalky chci do postýlky," asi už se také uzdravuje.
Alespoň na chvilku sedám a pouštím po delší odmlce soustruh, abych mohla napsat pár slov.

Chci-li psát o praní, musím to vzít od Adama.
Píše se nějaký ten rok 1975 a více a stačí na kterémkoliv sídlišti zvednou oči k plínkám visícím skoro na všech balkónech a je okamžitě vidět, kdo má automatickou pračku, to když jsou plíny šedivé, nebo kdo pere ve vířivce, protože takové plenky byly krásně bílé. 
Speciální nepěnící prací prášky nestály za nic a první automatky jakbysmet.
Vývoj obojího však skákal dopředu mílovými skoky a tak se situace pomalu měnila k lepšímu, prádlo z automatek už nebylo zaprané tak okatě a po revoluci jsme si všichni zazírali na Vizír, který nám měl dokázat, že prádlo může vypadat i jinak.
Nevím, jak fungoval, brzy zmizel někam do propadliště dějin, vystřídaly ho různé lanzy, vanyšové a ariélové.
Bohužel, ani pračky se šesti smysly nejsou samospasitelné a tak já se nyní znovu, na stará kolena učím prát.

Jo, byla jsem skalní příznivec bílého prádla a svoji vířivku značky Skrat na 380V budu těžko opouštět, ale doba mě k tomu dotlačila.
Starou Tatramatku 353, kterou jsem zdědila v roce 1986 po bývalé manželce jsem roky používala výhradně na velké ložní prádlo a zbytek jsem urputně prala "ručně", ale s příchodem Destruktora už by na takové výstřelky nebyl čas a tak nelevná Whirpoolka přišla mezi nás.
Spolehla jsem se na staré dobré známé prášky a oblíbený Tix, změněný časem na Tide jsem používala s láskou a důvěrou až do chvíle, kdy jsem si všimla, že to oblečení, které sundávám za šňůry, není to, co jsem před časem kupovala.
Prádlo bylo zašedlé, barvy nebarevné, Destruktorova bodyčka flekatá. FUJ!
Já, která jsem si vždy tak zakládala na běloskvoucím prádle, mám najednou takový hnus.
Nejvíc nazlobená byla Alex, protože má spoustu věcí bílých a nyní jsou na vyhození a my nevěděly, co děláme špatně.
Korunu tomu nasadilo jedno velmi drahé jemné bavlněné pyžamo, které jsem dala prát po donesení z obchodu a při vytažení z pračky mělo na sobě tmavé skvrny.
Vzala jsem zničeného nebožáka zpět do obchodu, co to jako prodávají za dreky, ale paní se koukla a řekla:"To je jasně sražená aviváž, asi jste jí tam dala moc."
Jo, měla pravdu...
První chybu tedy máme. Nic se nemá přehánět a s aviváží a s prášky to platí dvojnásob.
Pustila jsem se do prohledávání regálů v drogériích a začala doba experimentů.
Nebudu zdržovat popisováním neplatných pokusů, zmíním se jen o výrazných úspěších.
Předně se mi začaly velmi osvědčovat prací gely, na barevné, na černé prádlo, díky vám!
Pak jsem dala zpět do původní krásy bílé oblečení pomocí Iberie - odbarvovače. O tomhle výrobku se musím zmínit více, protože jsem se odvážila svěřit mu do péče i barevné kousky, ve kterých byly bílé části. Typickým představitelem jsou moje cvičící legíny, které jsou černé a mají široké bílé lampasy. Na začátku to byly široké bílé lampasy, po čase už ne. Iberia černé barvě neublížila a z tmavě bílé udělala zase zpět opravdovou bílou. Na těchto legínách nebylo už co zničit a risk se vyplatil, ale nechci tohle uvádět jako univerzální recept, samozřejmě každá tkanina nemusí reagovat takhle vstřícně.
Z Destruktorových bílých bodyček zlikvidovala Iberia při 90ti stupních i staré zaprané fleky a pak následovaly dva zázraky.
Obě nešťastné příhody se staly mou blbostí. Nechala jsem neprozřetelně vedle Destruktorovy postýlky svou kabelku a u ní moji milovanou bílou mikinku. Malého jsem dala spát a odešla z ložnice. On byl potichoučku jako pěna a já myslela, že spí. Jaký bylo za hodinu můj šok, když jsem ho šla probudit a on vůbec oka nezamhouřil, ale vtáhl si do postýlky tu mikinu a pak začal rabovat v kabelce, kde našel to nejatraktivnější - moje malovátka. Celou dobu, co já žila v domnění, že mám nejhodnější děťátko, on rozpatlával rtěnku, make up a mastné stíny po mikině. Když jsem tu spoušť uviděla, myslela jsem, že budu brečet. Ale pak, ještě v lítostivé náladě jsem hodila mikinu do kbelíku, zalila ji Vanishem na bílé prádlo, nechala ji celý den v tom koncentrátu a pak prohnala pračkou s Iberií odbarvovačem. Jestli bude zničená od malovátek nebo od praní, to už bylo jedno. Ale byla to velké vítězství, mikinu jsem vytáhla tak běloučkou, jaká byla snad jen pár dnů po koupení. Hurá!
Druhý průšvih byl, když se mi do světlé jemné syntetiky dostalo něco černého a já vytáhla celou várku prádla úplně šedivou. Včetně Alexina plesového zlatého topíku. Ten top jsem jí šila asi před třemi lety a stal se jejím hodně oblíbeným kouskem.
Jalo mě hluboké zoufalství, snad mi odpustí, když jí koupím nějakou podobnou látku a ušiji ho znovu. Jenže to se těžko realizuje, když podobná látka se nevyskytovala nikde v okruhu padesáti kilometrů. Zavládl smutek.
Pak mi padl do oka prostředek na regeneraci omylem zabarveného prádla do dr.Beckmanna.
Postupovala jsem přesně podle návodu a během dvou dnů se na ně opět smál ten krásné zlatý top, blýskal se na všechny strany a po šedivém povlaku nebylo ani stopy.


To jsou tedy mé pomalé krůčky k tomu, abych si rozuměla s automatkou tak, jako kdysi se starou Skratkou


A doba letí dál, výrobci na nás vymýšlejí nové tkaniny a dobrá pradlena musí být neustále v obraze a nikdy nepoužít na termoprádlo aviváž, aby nezničila jeho speciální vlastnosti. A nebo ždímáním "nepolámat" tkaninu, ze které je lyžařská bunda úžasně nenasákavá a neprofouknutelná, ale jen do prvního praní... :-)

25 komentářů:

  1. Mě se levné prací prášky typu Tix neosvědčili, i když jsou všechny prášky podobné. Šedlo po nich prádlo. Jinak když je nejhůř, přiliju do bílého trochu Sava. Je to drsnější metoda, ale ručníkům aj. houževnatějším kouskům to neublíží a výsledek je dobrý.

    OdpovědětVymazat
  2. Ahoj Bosorko!To byly ty horší pokusy, po Savu zůstávalo prádlo nažloutlé.

    OdpovědětVymazat
  3. A škrobíte prádlo? Já ho teda vždycky naškrobím! Líp se mi pak žehlí. :) :p

    OdpovědětVymazat
  4. Teo,už neškrobím, neboť teměř nežehlím, ale sušení, žehlení a mandlování bude příštím tématem mé nové rubriky \"Kokodák\". Pak můžeme pokecat, jakou máš žehličku :-p

    OdpovědětVymazat
  5. No... kecám. Já žádnou žehličku nemám. A nepotřebuju. Akurát Málková tudle povídala, že škrobí prádlo. Ale možná taky kecá. :p

    OdpovědětVymazat
  6. Báro, tos toho Sava dávala asi taky moc, jako té aviváže. Bílé pereš taky jen gelech? V jakých prosím? Mě se osvědčil jen Ariel, pak Persil, ale ne tolik. Jo, kokodák téma, ale kdo by chtěl zašedlé věci, že..

    OdpovědětVymazat
  7. Škrobila jsem jedinkrát v životě, a to blůzičku k lidovému kroji, ve kterém jsem tančila máje:)

    Peru v Arielu nebo Persilu, také ostatním práškům nevěřím, protože možnost, že by manželovy košile byly něco jiného než běloskvoucí, mne jako rozenou hospodyňku budí ze snů:))
    Co mám mrňata, aviváž jsem zrušila, dávám trošku octa, ale mám i sušičku, tak ta aviváž stejně není moc potřeba.

    Rubrika Kokodák mne dostala:)

    Jo a dobrá je Ulrichova sůl na skvrny.

    OdpovědětVymazat
  8. Teo,já myslím, že Málková kecá :-)

    Bosorko, bílé jemné peru v Ariel gelu a bílou bavlnu v Persilu, který se za poslední dobu moc vylepšil. A když je potřeba přidám k prášku trochu Iberie ;-)

    Chris, to s tím octem není špatný nápad. Já jsem takhle vrátila jemnost froté ručníkům, vadilo mi, jak jsou z automatky po čase tvrdé. Nechala jsem je přes noc v octovém roztoku a pak je vyprala bez odstřeďování a vyždímala jen v ruce před pověšením. Vůbec to ždímání na 12OO otáček mi přijde hodně nešetrné. Já to mám permanentně stažené na 400.
    ACH škrobení... kdeže jsou ty časy, kdy jsem škrobívala utěrky, to už je dávno, ale musím se něžně usmát, když si na ty hezké časy vzpomenu. A na cesty do mandlovny s mamkou a košem prádla. Mamka měla ráda svůj damašek s monogramem krásně naškrobený a vymandlovaný jako list papíru.
    Ulrichovu sůl neznám, mrknu po ní, díky.

    Je třeba si občas pokdákat, rodině nevyperou zákony, vyhlášky, ani cenové věstníky! :-)))))

    OdpovědětVymazat
  9. Na 12OO jsem nikdy neždímala, to je podle mě \"prádlová vražda\". Mám to tak na 800-900. Míň je zase moc mokrý, aby uschlo do večera a může z neho jeste kapat voda, coz v byte není ono. Taky se příliš mokrý prádlo na raminku moc prověší, a to se pak musí žehlit boule na ramenou a žehlit, to já teda ne ne ;-) A k čemu je dobré škrobení? Podle mě je to jen práce navíc, vše se pak šíleně muchlá a je tvrdé. To je snad jen na ty kroje:-)Jinak Báro, ty tvrdé ručníky jsou fajn na peeling po koupeli ;-)

    OdpovědětVymazat
  10. Bosorko,při 400 otáčkách mi ještě prádlo nikdyy nekapalo. Ale je fakt, že já to neřešila, v technickém podlaží domu je velké prádelna, tam je to jedno.
    Když jsem škrobívala utěrky, tak proto, že se na ně nechytala špína, šly pak hezky prát. Teď je na fleky Vanish ;-)

    OdpovědětVymazat
  11. Konečně mi někdo vysvetlil nejaky logicky duvod ke škrobení prádla - dík. Nastesti uz je ten duvod pasé. ;-)
    Víš, to mokřejší prádlo se pak na šnůře pak taky moc prověšuje, a nevypadá potom tak rovně, žehleně:-)

    OdpovědětVymazat
  12. my doma škrobíme ložní prádlo, vydrží pak déle voňavé a já mám tu tvrdost na čerstvě povlečených peřinkách moc ráda, už odmala.

    zato nepoužíváme aviváž.

    tekuté prací gely jsou nejlepší, nedělají bílé fleky.

    když jsem žila v Itálii, byla jsem překvapená, jak tam jsou věci na praní levné - 1,5 l tekutého pracího gelu jsem kupovala asi za 1,20 euro a pral moc dobře. celkově tam byly levné všechny věci na údržbu domácnosti - jar, čističe na podlahy apod. Italové dělají bordel jenom na ulicích, ale na čistotu doma si potrpějí.

    OdpovědětVymazat
  13. Báro, hezkej text a budu se sem asi vracet, já tohle nějak nemám zmáknutý, i když si kupuju dražší prášky a hodně peru i v ruce nebo šetrně ve studené vodě s gelem na vlnu bez ždímání ...

    OdpovědětVymazat
  14. dewberry,já jsem musela škrobení lůžkovin zrušit, manželovi to připadalo tvrdé. Pak už to tak zůstalo.

    S aviváží jsem udělala nečekaný objev, pořád jsem kupovala bůhví jaké značky a teď naposled jsem donesla domů tescoaviváž za dvacku a prádlo bylo citelně heboučké... nechápu :-)

    Zuzi, docela možná to tady budu po různých zkušenostech upravovat, protože se učíme za pochodu stále něco.

    OdpovědětVymazat
  15. Uf, zrovna jsem k vánocům koupila neprofouknutelnou a nepromáčitelnou bundu. Vůbec by mně vlastně nenapadlo, že si musím přečíst návod na na ždímání dát pozor. To vědět dřív ( já slípka) tak asi do koupě nepujdu.

    OdpovědětVymazat
  16. No, tak jsem se poučila, jak správně vyprat, díky. Akorát, že tady se ty krámy na praní jmenujou úplně jinak. V životě jsem neslyšela, že bych si mohla vybrat, na jaké otáčky chci ždímat. Jsem ráda, když mi vůbec dojede prací cyklus zdárně do konce. Od jisté doby se mrcha pračka zasekává v půli cyklu a musím jí domlouvat, ať pere dál. Aviváž do praní nedávám, jen do sušičky pak mrsknu k prádlu jakýsi papír, či co to je, na zrušení statické elektřiny. ;o)
    Horší věc je, že jsem si v práci chrstla bělidlo na kostelové černé rifle. :o(
    S tím mi asi neporadí nikdo. Leda snad: \"Nenos do pr. kostelové rifle, slepice!\" ;o)))

    OdpovědětVymazat
  17. ELizo,u těch \"kosmických\" technologií, co se teď používají v oděvech pro obyčejné smrtelníky, aby se pes vyznal! Jak jsem to nikdy nedělala, tak teď opravdu ty lístečky o údržbě čtu.

    Oby, tohle se mi také stalo. Čistila jsem u našich záchod a Savem si vylepšila oblíbenou sukni od kostýmu. No... moje blbost, nemám u nich na úklid žádné převlečení.
    Nejhorší je, že není komu vynadat :-)))

    OdpovědětVymazat
  18. Oby -možná by ty fleky šly nejak zamalovat černou fixou na textil? Když to dáš jen obarvit prací barvou, fleky asi zustanou svetlejsi, to leda barvit až po zamalování. Nebo k tomu něco vyšít a nechat to jako záměr. Nebo do fleků domalovat bělidlem/jinyma barvama na textil nejaky kytičky a nosit to jinam?

    OdpovědětVymazat
  19. Bosorko,ty na to jdeš jako já. Z jedné obyčejné sukně jsem takhle udělala doslova model, když jsem zraněné místo pošila korálky :-)

    OdpovědětVymazat
  20. :-)Já zase propálenou sukni (žehlička vs. umělé vlákno) proděravěla ručně ještě víc - podle pův. vzorku nna ní a podložila to černou krajkou - model jak Haute Couture ;-)U malé fleky/dírky na topíkách řeším flitrovýma kytičkama, kde to jde - moc se jí to líbí:-)

    OdpovědětVymazat
  21. Bosorko,s holčičkama jde čarovat různě. Já našívám roztřepaná čísla, různé geometrické patvary... ale někdy Destuktorovy fleky nezachrání nic.

    OdpovědětVymazat
  22. No já nevím trvalo mi to roky, než jsem se naučila prát v automatické pračce bíle, ale jde to!:-))

    OdpovědětVymazat
  23. Mod,nestraš, že mi to bude též trvat roky, než se to naučím 8-O. I když závěr tvého komentáře je velmi optimistický.

    OdpovědětVymazat
  24. Bosorko a Báro, díky za dobré rady. Na mých riflích se osvědčila ta černá fixa. Vyšívání a další triky si nechám v záloze k jiným pohromám (příležitostem). Ony ty fleky byly na takovým dosti nešikovným místě, takže kytičky a flitry ba tam vypadaly divně. ;o)

    OdpovědětVymazat
  25. Oby,barevné fixy mi zachránily už hodně, zejména po práci se Savem :-)))

    OdpovědětVymazat