Jen taková malá úvaha
Povídání z Neapole a Capri už mám napsané, zbývá jen ve volné chvíli vybrat z té hromady fotek ty nejcharakterističtější a mohu s tím na světlo
b(l)oží.
Jenže teď se mi aktuálně dostal do ruky časopis DIESEL, speciál Světa motorů a velmi zajímavý úvodník redaktora M. Vaculíka. V době, kdy se všichni výrobci aut a skútrů prsili v Paříži na autosalónu svými elektromotory cpanými do kdejakého modelu, je to velmi potřebný pohled na věc.
Třeba se pak po přečtení někdo bude dívat na úúúúžasnou elektroOctavii Green-e-Line trochu jinak.
Cituji bez úprav neboť já bych to lépe napsat neuměla, mluví mi ze srdce ten dobrý člověk:
"Nejsem fantický zastánce dieselů. Dokonce ani automobilový fanatik. Nemyslím si, že vše na světě má podléhat individuálnímu motorismu až do úplného vydrancování naší krásné planety. Ovšem cesty, jimiž jsou auta a potažmo dieselové motory vymýtány jsou často ekologické jen zdánlivě.
Jediný ekologický důvod jet vlakem je, že on tam jede beztak. Pokud takový nevytížený vlak veze sto lidí váží pětset tun a co chvíli zastavuje, maří neskutečné množství energie, vyráběné u nás stále převážně v tepelných elektrárnách.
Někteří moji kamarádi jsou ekologičtí aktivisté. Vyžijí z mála, neprodukují skoro žádné odpadky, mají psy a dredy. A vodu na čaj nevaří v rychlovarné konvici, ale na plynu. Nevěřil jsem, že je to ekologičtější. Vždyť při vaření na plynu unikne spousta tepla kolem! Ano, ale je to primární zdroj. Elektřina v konvici je sice efektivní, ale vyrábí se v tepelných elektrárnách s účinností maximálně 60% a minimálně polovina se jí ztratí při transportu. V případě elektromobilu pak další polovina při nabíjení baterií. Nanicovaté plazivé autíčko pak svojí jízdou způsobí emise CO2 stejné jako Porsche 911, jenom holt nejdou z výfuku.
A pak ty baterky. Dostatečné množství v akceptovatelné ceně jich rádi vyrobí v Číně. Tamní produkční závod spaluje elektřinu z neodsířených hnědouhelných elektráren, využívá práci dětí a těžké kovy vypouští do řeky. A s jeho výrobky si pak můžeme v Evropě hrát na ekologii.
Hybridy? Ani mi nemluvte. Dobrý hybrid umí rozpoznat evropský měřící cyklus a na válcích si pomůže kapacitou akumulátorů, takže z výfuku nevypustí skoro nic, které se napíše do technických údajů. V praxi jeho výhody končí tam, kde se za městem silnice narovná. Pak už jen sebou tahá ty těžké elektromotory a baterky..
Stlačený zemní plyn? Ano, hoří čistě, ale do výsledné bilance se nějak zapomnělo započítat jeho stlačování na 300 atmosfér. Mnohakilowatové kompresory si pořádně máknou, aby naplnily jeden Evropskou unií dotovaný kukavůz, který navíc půlhodinu ze své směny prostojí při plnění. Takže ve výsledku musíte mít (a s ekologickou zátěží vyrobit) těch kukavozů více.
Ať přemýšlím, jak přemýšlím, nic lepšího, jak diesel zatím nemáme. Správně provozován je i velmi spolehlivý.
Nenechte se zviklat."
milý textík :)
OdpovědětVymazatGombo,někdy mi přijde, že to někdo vidí tak, že \"my tu ekologii prosadíme, i kdyby na to měla padnout Zeměkoule\". Tak proto :-)
OdpovědětVymazatPak ti sem přijde nějaký ekologický aktivista......prohlásí tvůj bar za naftařskou lobby zaštítěnou americkým, esi ne přímo sionistickým vojensko-průmyslovým komplexem a budeš mít ten odlišný pohled zpátky i s monoklem pod okem...obrazně samozřejmě;-)
OdpovědětVymazatGalahade,tak dlouho své napojení na naftařskou lobby tajím a ty to tady tak natvrdo provalíš. Co si teď počnu? 8-O
OdpovědětVymazatDaj pokoj, to posledné počatie ti nestačilo? ;-)
OdpovědětVymazatJo, životní prostředí se musí šetřit, ať to stojí co to stojí!
OdpovědětVymazatlojzo,hezká slovní hříčka :-). Tak já si teda raději nic nepočnu.
OdpovědětVymazatRowdy, jo, jo!
Mohlas zapírat,ale když ses přiznala, tak nevim no...
OdpovědětVymazat;-)