Motto:

Cesta do pekla je vroubena dobrými úmysly

pondělí 17. května 2010

Jaro v Istrii

Vy jedete do Chorvatska? Tsss.....

Plně jsem si to uvědomila ve chvíli, když jsme minulý týden náhodně koupili v supermarketu krásnou výpravnou knihu o Egyptě.
Paní u pokladny na nás mrkla a bodře zašveholila:"To je místo dovolené, co?"
"Ne, to je příprava na dovolenou," odvětila jsem ve stejném duchu a považovala nutnou vlídnou konverzaci za ukončenou.
Ne tak paní pokladní.
"No, jo, to já jsem sociálně slabý občan, to já mám jenom tak na to Chorvatsko."

V tu chvíli se mi zatmělo před očima. Jsou totiž věci, na které jsem dost trochu přecitlivělá.

Třeba na ty holé prdele, co si nasmaží doma horu řízků a upečou sekanou, k tomu několik pecnů chleba, pár balíků vod a pytel těstovin pro psy, sednou si do svého vehiklu, dokodrcají se po vedlejších cestách (přece nebudou utrácet za dálnici) do nějakého podřadného kempu v Chorvatsku, tam se ubytují ještě v té nejlevnější zóně vedle plotu a silnice, týden se tam opékají co to dá, aby bylo vidět, že byli u moře, šikovně udělají pár fotek "z pláže", aby nebylo vidět, jak máma sedí na betonu a táta je celý oloupaný, jak se hned první den spálil. A pak s jede  domů, vykládat o tom jsme byli TAKY v Chorvatsku, jako Máňa odvedle a  jak jsme to pořídili levně a přiští rok jedeme zas.

Během velmi krátké doby dostalo Chorvatsko velmi nešťastnou nálepku dovolené pro socky a kdo si nechce trhnout shovívavé úsměvy, musí zamířit jinam, čím dál, tím lépe.
A ještě také italské Bibione, to je něco podobného, kempy plné lidí upřednostňující tu nejnižší úroveň za co nejmenší peníz, ale hlavně to nafotit, aby švagrová záviděla.
To, že se tam dá ubytovat i s veškerým komfortem v hotelu a dovolenou si skvěle žít, už si málokdo s těch útrpně si usmívajících vůbec neuvědomí, on je přece lepší, má na víc, on pojede na Maltu (třeba)!

Velmi mě to mrzí, jak tímhle jevem celé krásné Chorvatsko utrpí. Je to nejen průzračné moře, co se dá vidět a navštívit. Je tam spousta krásné architektury, památek na bohatou a dobrodružnou historii, počínaje starým Římem a konče nedávnou válkou. Přírodní parky a rezervace, kde je možné se nechat okouzlit vzácnostmi z rostlinné říše v množství až nečekaném.
Nesmím zapomenout i na to, co je pro každou zemi to nejcharakterističtější - místní kuchyně.
Poddat se dobrodružství nákupů v krámcích, kde rozumím každému pátému slovu, výběru každovečerního dobrého vína mezi nekonečnými regály a hledání rybího trhu. Sednout si do restaurace, počíst si v jídelním lístku a nechat si donést od každého trošku, hranolky ať si nechají, ale tu speciálně upravenou rýži s paprikovou pastou a lilky, ať donesou dvakrát. Toulat se po nábřeží a domlouvat s kapitány malých výletních loděk, kam nás mohou zavézt a co tam uvidíme.
Navštívit hřbitov pro námořníky a potlačit slzy dojetí u česky psaných náhrobků ze začátku století. Poznat co nejvíce, spojit si viděné s historickým vývojem, sedět si jen tak na lavičce a pozorovat nedělní maloměstskou pohodu starých pánů.

Jo, to je pro mě ta správná dovolená.
Nekoupali jsme se, ale nevadilo to. Moře bylo ještě studené, ale rybářské bárky se na něm pohupovaly stejně malebně jako v nejteplejším létě, jen my nebyli napolo upečení, jako bychom byli v červenci. Těšili jsme se z prvních jarních slunečních paprsků a užívali si svěže zelené přírody a kvetoucích orchidejí na ještě nevyprahlých loukách národního parku.
Potoulali jsme se po městě, vybrali si "tu svoji" kavárnu na pravidelné kapučíno, nakukovali do obchodů pro námořníky a jejich lodičky, zašli si i do jedné z loděnic, kde se po zimě probouzely na břeh vytažené jachty. Všude kolem nás se brousilo, tmelilo, a natíralo, chystání lodí na novou sezónu bylo v plném proudu a komu u domu neparkovala alespoň jedna lodička, tak byl divný.
Projeli jsme vesničky, kde jsou mezi kamennými domy tak úzké uličky, že se mnohdy řidiči musejí domlouvat, kdo pojede první.
A nad tím vším vládl mohutný stavební ruch, to aby si i Destruktor užil jeřábů, míchaček, bagrů a rypadel a že se mu tam opravdu líbilo mi dokázal hned v pondělí po návratu, kdy ráno v autě zoufale volal:"Já nechci do školky, já chci do přístavu!"   
  

29 komentářů:

  1. není to trochu moc zloby pro nic....? :-(

    OdpovědětVymazat
  2. Dalimile,snad jsem ani nechtěla aby to tak vyznělo. To není zloba, to jen takový můj názor. Možná se do mě někdo pustí, ale těžko mě přesvědčí o něčem jiném.

    OdpovědětVymazat
  3. V Chorvatsku jsem byla vloni vůbec poprvé. Je mi jedno, jestli to někdo považuje za dovču pro socky, mně se tam strašně líbilo! Těsně před sezonou, nikde davy turistů, ale krásně teplo a slunečno, průzračný moře, ráno a večer cvičení na terase nad mořem... Pro velký úspěch to letos opakuju :-) Odjíždíme začátkem června. A řízky s sebou nevezem ;-)

    OdpovědětVymazat
  4. A vzala jsi ho do přístavu? ;o)))

    Napsalas to, Báro, dobře. Ze svého úhlu pohledu. Jenže i lidi s mírnými příjmy někdy zatouží vyjet si do zahraničí a věřím, že po zaplacení jízdenky a ubytování v kempu už jim prostě nezbývá na další útraty. A není to vždycky proto, aby švagrová nebo Máňa odnaproti záviděly. Kamarádka tam jela, že měla po zápalu mozkových blan pořád silné bolesti hlavy a ten mořský vzduch jí dost pomohl. Taky tehdy neměli moc, tak si vezli nějaké zásoby s sebou. Takže jsou někteří vyžírkové, kteří by sice mohli, ale nechcou vydat navíc ani grešli, jenže já zas tak nerada hážu všechny do stejného koše...
    Tobě pěkný týden a Destrukktorovi co nejvíc přístavů. ;o)

    OdpovědětVymazat
  5. Naše malá zase pak místo \"k rybníku\" taky chvíli říkala \"k moři\" :-)
    Než se trápit v levném kempu, docházet do veřejných umyváren, nemít svůj klid a slušné zázemí a ochudit se o ochutnávání místních specialit a pořád muset něco kuchtit, tak raději dovolenou v Čechách, kvůli tomu bych se nikam nevlekla.
    K tomu broušení: my to zažili v plné sezóně, uprostřed pláže vyznamenané modrou vlajkou za čistotu. Místní chlápek si tam půl dne strojově přebrušoval kus lodě z laminátu. Běžně se tenhle materiál má brousit tak, aby nic nikam do přírody neuniklo, hlavně ne do očí. To, že kolem mj. ťapkaly malé bosé děti nikoho nevzrušovalo. Co zůstalo v tom písku mi vadilo víc, než názory některých lidí na Chorvatsko. Znalejší totiž ví, že lze rovněž volit luxusní vily/lokality, soukromé ostrovy, plavit se týdny na neskromných jachtách/katamaranech s personálem včetně kuchaře.. A v čistotě přírody to rozhodně také není popelka.

    OdpovědětVymazat
  6. V Chorvatsku jsem nikdy nebyla, ani ve Slovinsku, kdybych si měla z bývalých států Jugoslávie vybrat, byla by to Černá hora:-)
    Výjevy na té pohlednici jsou úžasné:-), nicméně já, jak MILUJU ty jižanské národy, Jogurti mi něčím lezou na nervy, hodně silně:-)
    Kdybych neměla na srpen do Řecko, mohla jsem si dát začátkem září Sardinii, no tak nevadí, možná příští rok:-)

    OdpovědětVymazat
  7. No mě zrovna Chorvatsko přišlo docela drahý -když sme vybírali něco letecky s plnou penzí v menším hotelu někde na klidném místě, bylo to dražší než třeba řecko. Takže jedem do řecka. Možná budem řecký socky, co já vím, ale řízky fakt nevezem. Chci ochutnat jejich jídlo, olivy, sýry a tak. Pokud bych na tohle neměl, radši zvostanu v čechách.

    OdpovědětVymazat
  8. Do Chorvatska jezdim od roku 1997.Znam to pres Pulu,po muj zamilovany Split,po Dubrovnik,pres Černou Horu az k Ulcnij,po ostrovy-Korcula,Hvar,poloostrov Peljesac...
    Chorvatsko je tak malebne-kam jen clovek chce videt.

    OdpovědětVymazat
  9. Netuším jaké jsou ceny v Chorvatsku, ale třeba v Řecku odpovídají ostatním zemím západní Evropy, takže běžné jídlo s přílohou příjde na 6-10 euro, pivo 2-3 eura, nealkoholické nápoje 2 eura, kafíčko 2.50-3 eura, saláty 3-5 euro. 4 členná rodina se pod cca 28 euro nenají, s pitím tak 40. Nedělat si iluze, že to bude lepší:-)

    OdpovědětVymazat
  10. Báro, a víš, co mi tu chybí? Fotky :-)

    OdpovědětVymazat
  11. Chi, tak jak Duna, ač se taky sockou úplně necítím, letos tam fičíme po jedenácti letech taky. Před sezónou, do prima apartmánku :-) Těšíme se na moře, moc!

    OdpovědětVymazat
  12. K tem \"vyzirkum\" pardon za malou off topic vsuvku :o).Kamos nam vypravel,jak byl pred mnoha lety v BLR.Autem.Spolecne s nim tam byl i jeho kamos.Taky autem.Jemu autak vypovedel sluzbu,tak ho na lane tahnul do Prahy.A on to na Kulataku rozbalil a autak se rozjel.Tomu rikam uspora za PHM :op!

    OdpovědětVymazat
  13. Báro :-)nenech si ho zvošklivit, ani mluvit do toho, co se ti kde líbí a proč. Není to tak dávno, kdy jet do Jugoslávie byla prestiž. V každé zemi je něco pěkného a je špatné dělit navštívené země pro \"socky\" a pro \"boháče\".

    \"... Já bych se nejradši na to vyprdla, ještě že máme nafasováno z domova
    jinak bysme tu chcípli hlady!\" :-))

    OdpovědětVymazat
  14. hele trpi netrpi, kdo vi proste vi. Bratranek se tam jezdi uz leta potapet, bydliva v soukromi, ma uz tam kamarady, pronajmou si jachtu, zacal tam brat dalsi zname (dokonce i rodice) a proflakly lokality mu muzou bejt sumak. Tak kam jezdi on beznej turista nezavita. To samy Egypt a kdekoliv jinde. Takze .....kliiidek :)))))

    OdpovědětVymazat
  15. Duno,mám hrozně ráda tyhle destinace v období \"před sezónou\". Určitě se ti to zase vydaří, tam snad ani jiná možnost není. Zejména když jsou u toho i nějaké aktivity.

    Oby, určitě nechci házet všechny do jednoho pytle, tomu jsem hodně vzdálená. Ale jen tak si to chudák Chorvatsko k téhle pověsti nepřišlo. Naštěstí už se to začíná trochu měnit, doufám.

    OdpovědětVymazat
  16. Mod,ASlovinsko mi učarovalo při přejezdu. je to takové malé Švýcarsko těmi velikými horami, ale já tak nějak nevím, co bych tam na dovolené dělala, i když by se možná něco našlo, ale ono asi stačilo jen projet :-). Mě tam bavilo, jak jsme vlastně všichni Slovani, nějakou dobu jsme byli i jedno Rakousko-Uhersko a sem tam se narazí na nějakou českou stopu. Jinak celá istrie patřila dlouho Benátkám, takže je to tam stejně spíše italské než chorvatské, dokonce názvy ulic jsou dvojjazyčně - chorvatsky, italsky.

    Sabe, fotky bych chtěla dát na Rajče s popiskami, ale to je časově dost náročné, zkusím to nějak stihnout dřív, než zapomenu, kde jsme to vlastně byli :-). Babička už mě také uhání.

    Nomi, tak si to hezky užijte a ani ti nemusím přát, aby se ti tam líbilo, to určitě bude.

    Cheo, ty to máš pěkně procestované, hodně jsme zvažovali, zda se tam někdy vrátíme nebo se vrtneme někam úplně jinam, toť otázka! Ale je ještě tolik míst, co by chtěl člověk vidět!
    Tomu kámošovi bych rozbila hubu! :-)))
    Ale na benzín by přispět musel, o tom bych se vůbec nebavila!

    OdpovědětVymazat
  17. Bosorko,to je bezohlednost první třídy s tím broušením!
    Samozřejmě, že každý rok není na vyskakování a já mám dovolené v Česku ráda. Ale čas od času to na mě přijde a AKUTNĚ musím někam jinam, co nejdál od poltiky, bilboardů, novin a televize...
    nejlépe někam, kde nikomu nerozumím ani slovo :-)))

    Sejra, s tímhe souhlasím. Než si neužít místní kolorit, raději zůstat doma. Věřím tomu, co píšeš, já se dívala na různé destinace a Řecko vycházelo dobře. On paradoxně i ten Egypt může v určitém období vyjít lépe než celé Chorvatsko ;-)
    A zejména Istrie je nejdražší chorvatská oblast. Ale dalo se to.

    Mod, asi jsou ty ceny, co uvádíš malinko vyšší, než jsme měli my, nějak se mi to z těch kuních peněz nechce moc počítat. Jídlo jsme téměř nevezli, chtěli jsme ochutnávat místní, takže párkrát restaurace, párkrát nákup v obchodě, vína, každému nějaký dáreček a když mi přišel výpis, nestály ty nákupy ani 6 tisíc, aniž bychom se nějak omezovali, pohoda.

    Wicky, to je právě ta ironie! Dřív to bylo NĚCO jet do Jugoslávie a dnes mě fakt překvapilo, jak na to někteří reagovali. Já jsem si to užila, co to šlo a těším se kam se zase někdy podíváme.

    Spoon, je to tak, může mi to být jedno. V mém okolí jsou také lidi, kteří jezdí na \"své\" místo, mají tam už kamarády a každý rok se tam těší. To se mi zdá bezva.

    OdpovědětVymazat
  18. Někdo holky někdo vdolkyŘekl bych, že nejlepší pro každého je jezdit tam, kde je spokojen a hlavně si odpočine. Se šniclami nebo bez.
    Lituji lidi, co jedou kamkoliv, na vše nadávají a nejsou s něčím spokojeni. Ti by měli sedět na prdeli v Horní - Dolní.
    V životě jsem v žádném jižním státě nebyl a nechybí mi to. Umím si představit dva měsíce kdekoliv v západní Evropě nad 50. rovnoběžkou, přitom vím, že že milovníci teplých krajů by se ,mnou nesouhlasili. Dělejme si dobře, ten život je tak krátký. Hezký den, zatím nám zde nekáplo

    OdpovědětVymazat
  19. Buteo,podepisuji se pod celý tvůj komentář!
    Život je krátký a každý jsme jiný, je potřeba si užít podle svého. Napsal jsi to moc pěkně.

    OdpovědětVymazat
  20. já ti, Báro, úplně rozumím, mám to stejně, ten jejich přístup, který nemáš ráda, mi přijde hrozně buranskej. A pak přijedou a stěžujou si, jak teda zašli do msítní hospody a že jídlo bylo pěkně hnusný a netočili tam Plzeň.

    V Chorvatsku jsem nikdy nebyla, ale jezdíme tedy do Itálie, vybíráme si méně obvyklé destinace, chodíme na rybí trhy a ochutnáváme místní speciality (protože Itálie není jen pizza a špagety)...a prostě si člověk chce tu dovolenou užít.

    OdpovědětVymazat
  21. Ahoj dewberry,oni tihle burani taky dělají Česku úžasný obrázek!
    V září se chystáme do Itálie (Neapol), moc se těším, Kapitán už hrne italštinu, bychom se neztratili :-)))
    Těším se na zmrzlinu ;-)

    OdpovědětVymazat
  22. No já nevím děfčata, jestli bych zacházela až k \"buranství\", každý si to prostě pojedná tak nějak jak chce.
    Třeba my vloni v Řecku, tak já měla 500 euro a klidně jsem mohla jít s Gremlinama každý večer na večeři, případně i na malý oběd, ale přizpůsobovala jsem se ostatním dospělým, chtěli raději nakupovat a vařit a na večeři jít jen občas, což vyšlo sice prakticky nastejno, no ale co už:-), nebudu prosazovat to, co bych radši já, když netuším, jestli by jim to třeba nenabouralo rozpočet.
    Mě překvapují lidi, kteří si dají na dovolené pivo v hospodě jednou, protože \"stojí 3 eura a to je drahé\" a tak podobně:-)
    Letos mě v Egyptě sprdla nějaká šedivá myš, když jsem protestovala, že mi barman místo kapučína dolil kafe 2ma deci mlíka, no to já nepiju, a krom toho, vždycky ,když jsem chtěla něco speciálního, tak jsem na tom baru hodila do skleněného válce peníze, ovšem myš si jako myslela, že v rámci All Incl. mám být asi spokojená s čímkoliv, a pravila, že vytvářím o naší zemi špatný obrázek, tak si tak nějak myslím, že se má každý starat o své kafe:-)

    OdpovědětVymazat
  23. Mod,já měla na mysli takové ty lidi typu staré Škopkové :-). Jinak ať si každý dělá co je mu libo, ale párkrát už se mi stalo, že jsem se v cizině za někoho styděla. Ale to byl asi můj problém.

    OdpovědětVymazat
  24. Bárojá se sem tam za někoho stydím i v čechách:-))

    OdpovědětVymazat
  25. Mod,jasně... vhodná věcná poznámka.

    OdpovědětVymazat
  26. Souhlasím s [4] Oby a [18]Buteo, každý má jiné možnosti, někdo prostě nebere jako \"horník\", jinému nezkazí výhled pivo za 3 euro :) v ČR a Slovensku je pěkně taky.

    OdpovědětVymazat
  27. ......som si pri tomto článku spomenula na tie divné ksichty, keď som v práci zahlásila, že idem na dovolenku do Rumunska ;-)

    OdpovědětVymazat
  28. SV,zrovna Rumunsko by mě zajímalo hodně. Byla jem tam před časem (vlakem!) a považuji to za jednu z nejzajímavějších dovolených.
    A taky si pamatuji, že jak jsme jeli zpět, tak jsem si říkala:Panebože, děkuji ti, že jsem občanem České republiky, ať je tady bordel jaký chce a nadáváme, kudy chodíme, chybí nám kus pokory a vděčnosti za to, jak se ve skutečnosti máme dobře!

    OdpovědětVymazat