Motto:

Cesta do pekla je vroubena dobrými úmysly

pátek 11. září 2009

O Červené Karkulce

a nevděčném bráchovi

Ano, je to už opravdu dávno, co jsem si pamatovala různé pohádky.
Navíc nejsem člověk, co má v hlavě namemorované nějaké dané fixní texty, jsem kreativec, který kdyby měl něco povídat pokaždé stejně, zhyne druhý den. Když byla Alex malá, tvořily jsme pohádky všelijak na přání, největší úspěch měly ty O Alex a různých zvířátkách, klasiku pak za mě řešily až pančelky v MŠ.

Zjistila jsem, že Matýska nejvíc zaujme pohádka o tom, co dobře zná.
V tomto ohledu musím poprvé v životě moc pochválit Michala Viewegha a jeho Pohádky pro unavené rodiče, včetně vynikajích ilustrací. Mates to hltal s otevřenou pusou, chápal děj, opakoval po mě co ho zaujalo a bylo vidět, že je vtažen a zaujat.
Na rozdíl od jiných pohádek, kdy nevěděl ještě, co je princezna, král, princ... to pro něj v době našich pohádkových začátků vůbec nebylo to pravé. Naštěstí to bylo poznat okamžitě, nedával pozor a evidentně se při povídání nudil.

Jak jsem dočetli Viewegha, nastal problém, co teď.
Přišla řada na mě a na mé povídačky.

Inu, vytáhla jsem Červenou Karkulku a dala do ní všechno co dobře zná.
Ve zkratce je to asi tak: Maminka má holčičku a ta nosí červenou sukýnku, červené tričko, červené sandálky a červenou kšiltovku. (V zimě přihodíme červený kožíček.)
Proto se jí říká Červená Karkulka.
Jednou měla babička narozeniny a Karkulka jí měla donést košíček s dárky. Maminka jí dala do košíčku flašku vína, bábovku a kus masa. (Ten kus masa je tam velmi důležitý, Mates už sám dopředu jeho přítomnost v košíčku striktně vyžaduje.) Karkulka jde lesem k babičce a potká myslivce, následuje rozhovor o tom, kam jde a ať si dá bacha na vlka. Samozřejmě potká i vlka a zase splknou o babiččiných narozkách a obsahu košíčku.
Tyhle rozhovory mrňousek miluje a je to gró celého příběhu, neboť Karkulka jim popovídá i co ten den dělala a obvykle bagrovala na písku s kamarádem Matýskem (velký úspěch).
Pak jde dál, až dojde k babičce, ta ji srdečně přivítá a tou dobou už u stolu sedí myslivec i vlk, čekají na hostinu a aby si zkrátili čas, mažou karty nebo hrají Člověče nezlob se. Užijí si vína a bábovky a jako zlatý hřeb večera slupnou všichni vespolek TEN kus masa.
A to je konec a jde se spát.

Před pár dny musela Alex hlídat, tak jsem jí řekla, ať ho zkusí uspat pohádkou a hodná sestřička vytáhla ze své paměti Červenou Karkulku, protože věděla, že je to pohádka, která u nás často frčí a má úspěch.
Bohužel, nevěděla nic o mé light verzi, kde nikdo nikoho nežere (zatím, děj má svůj vývoj), znala akorát náš specifický obsah košíku, se kterým jí bráška ochotně pomohl. Jenže v závěru sklouzla do drsné klasiky, nechala babičku sežrat, vlka rozříznout a nacpat kamením a hodit do studny.

A co na to náš malý rozumbrada?

Až mu to Alex obětavě dovyprávěla, posadil se v postýlce a řekl:"Nelíbí."

A pak si jednu nedej, kurnik! Teď budu muset Alex dlouho prosit, aby mi ho zase někdy uspávala :-).

33 komentářů:

  1. Já bych do košíku ještě hodil flešku a možná rovnou notebuk

    OdpovědětVymazat
  2. Pohádkymi připadají jedna horší než druhá. Vadí mi tam právě to, jak neustále někdo někoho žere, někomu chce ublížit, minimálně v polovině pohádek se vyskytují sirotci.
    Dcerka tedy miluje dvě žrací pohádky - o kůzlátkách (zvlášť okamžik, kdy poslední přeživší kůzlátko a maminka pláčou nad ztrátou bratříčků a sestřiček, brrr...) a pak prasátka, kde k té exekuci nedojde, protože naštěstí to poslední prase nebylo tak líné jako ty ostatní a postavilo si pevnější domeček, který vlka vypekl.

    Já se pohádkám vyhýbám jak to jde, nejen Andersen a Grimmové, ale i ty obyčejné klasické jsou na mne moc drsné.

    Takže tatínek čte večer Čtyřlístek (nechápu, jak to dělá, já komiksy dětem číst neumím:))) a já vyprávím univerzální dennodenně novou pohádku O dvou dětičkách, co dělaly celý den.
    Takže tak u nás:)

    OdpovědětVymazat
  3. Corro,feška s noťasem dobrý, babička bude jistě ráda, ale jak se to jí? :-D

    Chris, ty pohádky O dvou dětičkách jsou podle mě to pravé. Bezvadný výchozí pod pro to, abyste si v dalších letech večer před usnutím mohli povídat o tom, co den dal, jaké má kdo starosti a trable a jak z nich ven. Mně se tohle osvědčilo úplně senzačně!
    Číst komiksy určitě neumí jen tak kde kdo! :-DDD

    OdpovědětVymazat
  4. Já vyprávím pohádky většinou pesám, převáněo tom, Jak Zlatěnka ten den zlobila, Zlatšnka přivírá oči a stydí se, Tina se moc raduje, že se to netýká jí a Gerinka po mně občas koukne, aby mi bylo jasné, co si myslí:-)
    Pokud jde o Gremliny preferují,pokud jde o pohádky, program Boomerang:-(

    OdpovědětVymazat
  5. Mod,Naštěstí já ani nevím, že takový program existuje :-), ale zase máš ráno klid, když je můžeš posadit se snídaní do postele, pustit telku a ještě dospat. To já zatím neznám.
    Pozdrav od nás všechny pejsky!

    OdpovědětVymazat
  6. Jedno naše dítko vyžaduje příběhy o zapomenutých motocyklech (bagrech, autobussech...) kterých se někomu zželí, odveze je od zlých lidí a zrenovuje je. Pohádky od Boženy Němcové jsou mimochodem taky hodně drsné.

    OdpovědětVymazat
  7. Upiri pohadkahttp://www.youtube.com...re=related

    VIDIM TO NA TUHLE :-))))

    P.S.: oni pili krev ve dne...

    OdpovědětVymazat
  8. Taky updatuju pohadky, a tak chapu ten kus masa, my musime mit solidni jidlo v kazde!:-) Treba jsem byla uspesna s take na miru vytvorenym story o Marušce, ktera mela na zahrade strom plny jablek, ale nemela zebrik..no a kdyz s nim Karlik prisel a jablka ji do kosicku otrhal, pozvala ho za to na strudl:-)Pak spolu jeste jedli rizek a na narozeniny mu upekla dort:-).. Nekonecny přibeh s tematem, ktere ji hodne zajima:-) Jen spolu jeste nebagrovali, to chapes, ze?:-))Jinak ted jedeme na DVD Macha a Šebestovou, písničku třetí bé se hned naučila. Není tam žádné násilí, je to vkusné a humorné, neprudí to rodiče a zatím vse chape (zustaly jsme na 1. dílu:-) ).

    OdpovědětVymazat
  9. Tak o tom jak bagrovala Karkulka s Matýskem na pískovišti, bych si taky nechala vyprávět:))) Nám vždycky čítávala babička jakési norské pohádky, to bylo o samých námořnících a chlad z toho jen čišel. Naposledy jsem četla (pohádky můžu pořád:)) anglické (nebo skotské?) pohádky v originále a to byly samé usekané ruce a nohy, proti tomu je Karkulka soft.

    OdpovědětVymazat
  10. myslim ze ty usekane ruce a nohy, rozparane bricha a sudy osazene hreby a vylite kolomazi do pohadek patri. Maji deti pripravit na zivot. Ze to proste ve svete tak chodi :o))

    OdpovědětVymazat
  11. Cheo,teď abych se modlila, aby to neviděla Alex, ta má s upíry nevyřízené účty dodnes! :-))))

    Bosorko, vlítla jsem do trafiky a vybrala jim tak různá DVD za 39,-. Až začnou zimní plískanice, jako když najdu. Favoritem u nás je Bořek stavitel. Zatím.

    Čagi!!! A ví tahle základní fakta Kamio?
    Protože pokud by to věděl, tak přece musí pochopit, kde se v tobě bere ta jedna \"drsná\" stránka tvé povahy a nedivil by se pořád :-DDD

    Ratko, určitě všechno přijde, ale později. Horory jsme s Alex začaly až tak na základce. Skvěle se u toho bojí.
    Mimochodem, další má příhoda sem na blog bude o tom, že Alex je možno pořádně vyděsit i dnes!

    OdpovědětVymazat
  12. Jo, Bořek Stavitel je klučičí hitovka, to jde mimo nás:-)

    OdpovědětVymazat
  13. Stepní Skunku,ten tvůj nápad mě absolutně nadchl!!!
    Tak se vychovává budoucí veteránista, jo!

    Bosorko, to je jasný, různí Bořkové vás začnou zajímat až v pozdějším věku :-)

    OdpovědětVymazat
  14. Jo tak to pak budu mit taky napilno;-)

    OdpovědětVymazat
  15. A bejt to v nějaký firmě......tak je Mates auditor, Alex prostý výkonný čičmunda a ty její nadřízený... A Alex by byla příští měsíc bez prémií...

    OdpovědětVymazat
  16. Nelíbí. Do košíčku patří přece bagr. ;)

    OdpovědětVymazat
  17. Když byla vnoučata malátaky jsem vyprávěl /a moc rád/, než mě dcera odposlechla a bylo po vyprávění.
    Karkulka byla rudá, protože to byla památka na rudoarmějce z okupace. Karkulku lesem provedl hodný vlk když se ho držela za ocas, ale pak se nechtěla vůbec pustit a tak.
    Taky milovaly o ruském vědci Mičurinovi, jak křížil fazole s fialkami a tak. Hezký víkend

    OdpovědětVymazat
  18. Buteo, buď rád, že tě odposlechla jenom dcera. :)))

    OdpovědětVymazat
  19. Pohádky byly výhradně v mé kompetenci. No a když jsem byl mimo domov, musel jsem splnit svou povinnost prostřednictvím telefonu. Jednou dokonce až ze Švédska. A celý týden. Kapku se nám to prodražilo... :)

    OdpovědětVymazat
  20. 5.Báro, to máš pravdu,poránu jsou ty TV pohádkové programy k nezaplacení, to mi za mých mladých let teda hodně chybělo:-)

    OdpovědětVymazat
  21. Galahade,to je teda pěkně za života!
    Zdraví tě výkonný čičmunda :-)

    Bohdane, co by si babička počala s bagrem? i když naše babička, ta by do toho možná šla :-)))

    Buteo, tvoje pohádky byly též zajímavé, dcera byla rozumná, co kdyby se děti zmínili v MŠ? To by bylo tóčo!

    Teo, to je řehole, s těmi pohádkami, úplně chápu, že vynechat nebylo možné ani ze Švédska :-D

    Mod, já už ani nevím, jak jsme to dělaly s Alex, ale asi jsem měla víc času nebo co...

    OdpovědětVymazat
  22. Nejlepší časy...Hmm, ale stejně to jsou nejlepší časy, když dětem můžeme svět podávat formou pohádek. Když tak vzpomínám, co jsem jim mohl takhle předat, jak jsem je mohl nadchnout a jak jim něco vysvětlit, tak to byla paráda. Jen co trochu povyrostou (ty moje 8 a 12 let), tak už to není taková sranda :-))

    OdpovědětVymazat
  23. Jo ahá, tak proto on má Tom z klasických pohádek nejraději \"Hrnečku vař!\" Ono se tam dlabe. I když zase na druhou stranu, on krupicovou kaši nerad, když už, tak ovesnou. ;o)
    Báro, ta tvoje verze Karkulky nemá chybu - malej si uměl vybrat maminku.

    OdpovědětVymazat
  24. Tachere,ještě přijdou prima časy, až děti trochu povyrostou a budeš z nich mít dobré přátele, uvidíš.

    Oby, děkuju za nápad, Hrnečku vař přidám do svého repertoáru, úplně jsem na něj zapomněla.

    OdpovědětVymazat
  25. No tak light verze se líbí i mě, vypadá to jako selanka, ale poučení z ní taky jedno plyne: Pokud ti myslivec tvrdí, že si máš dát bacha na vlka, nemyslí tím zvíře... :)))

    OdpovědětVymazat
  26. Galahade,není zač :-)

    Kamio, to je rada k nezaplacení.
    Ještě bych do toho mohla zaplést ředitele městských lesů, který chodí po rajónu a ptá se náhodných návštěvníků, jak se jim tam líbí! Na tenhle humorný moment pořád nějak nemůžu zapomenout, škoda, že jsem to tehdy neblogla :-DD

    OdpovědětVymazat
  27. Jooo, to bylo super:)) Sice ze začátku jsem měl nahnáno, jestli to nějsou nějací gauneři a my nejsme nepohodlní svědci předávky plutonia uprostřed lesů mezi třeni aAudinami, ale pak to bylo prozaické a příjemné až hanba:) Joooo, to bylo fajn:)

    OdpovědětVymazat
  28. Teda Báro, tak to je přesné. Já doteď těm klasickým pohádkám taky nepřišla nachuť. Vlastně doma kupa pohádkových knížek a ani je moc nečtem - vždycky být očima o stránku vpřed abych to stihla upravit... Nerada. A přesně jak píšeš, děti ze začátku ty pohádkové postavy neznají a mate je to...
    Oby mi před chvilkou nechala odkaz, tenhle článek mi unikl... Tak jsem ráda, že jsem ho četla a že v tom nejsem sama.
    My teda nejradši perníkovku, hodně očesanou, ale na závěr dá hlavně tatínek té Ježibabě na dupku (nejoblíbenější část). A Budulínka. Ale díky Tobě oprášíme i tu Karkuli :-)))

    OdpovědětVymazat
  29. 30/ Ehm, nějak jsem se dala na psaní anonymů...

    OdpovědětVymazat
  30. 32/ a když už se tu dneska tak vykecávám - zrovna koukám na knížky pro děti, Lucku teď děsně baví samolepky - a narazím na tohle:
    http://www.knizniweb.cz...kami.html

    OdpovědětVymazat
  31. Nominku,kouzlo samolepek Matýsek ještě neobjevil, ale to téma je super, to by se mu moc líbilo, dám si to na záložku pro případ potřeby, díky.

    OdpovědětVymazat